Akaan seurakunta Akaan seurakunta Akaan seurakunta Akaan seurakunta Akaan seurakunta

Akaan seurakunta

Akaan seurakuntaan kuuluu runsaat 11 200 jäsentä, ja työyhteisössämme on noin 30 työntekijää. Kesäaikaan vahvuutemme kasvaa useilla kesä- ja kausityöntekijöillä.

Akaan seurakunnan tehtävänä on toteuttaa kirkon tehtävää Akaassa. Missionamme on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista välittämään läheisistä ja luomakunnasta. Visiomme on, että arvomme usko, toivo ja rakkaus näkyvät kaikessa toiminnassamme ja päätöksenteossamme. Sen ansiosta pystymme olemaan avoin ja helposti lähestyttävä yhteisö, jonka toimintaan on kaikkien helppo tulla.

Haluamme elää yhdessä ihmisten kanssa niin pyhässä kuin arjessa, jotta jokainen voisi kokea seurakuntayhteisön merkityksellisenä – tulla nähdyksi ja kuulluksi ja tasavertaisesti kohdatuksi.

Teemme monipuolista hengellistä työtä varhaiskasvatuksessa, nuorisotyössä, lähetys- ja aikuistyössä, jumalanpalveluselämässä ja musiikissa sekä diakoniassa ja kirkollisissa toimituksissa. Tärkeitä tukipalveluitamme ovat seurakuntatoimisto, taloustoimisto, hautaustoimi, kiinteistöt, ruokahuolto ja viestintä. Akaan seurakunta on innostava työyhteisö, jossa on vahvasti työhönsä sitoutuneita ja motivoituneita työntekijöitä.

Työnantajana Akaan seurakunta painottaa työhyvinvoinnin johtamista. Työntekijöillemme tarjoamme mukavan työyhteisön, hyvät koulutusmahdollisuudet, työterveyshuollon sekä liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointiedun (Edenred).

Kodikas seurakunta kodikkaassa kaupungissa

Akaan seurakunnan aluerajat ovat samat kuin Akaan kaupungin rajat. Akaan kaupunki on kehittyvä, vireä ja kodikas kaupunki Pirkanmaalla noin 40 kilometrin etäisyydellä Tampereesta ja Hämeenlinnasta. Kaupungissa on asukkaita noin 16 500.

Seurakuntamme toimii kolmessa taajamassa Toijalassa, Viialassa sekä Kylmäkoskella. Kaikissa taajamissamme on kauniit kirkot. Muita keskeisimpiä kiinteistöjämme ovat seurakuntatalot ja Toukolan leirikeskus, erityisyytenä Toijalan keskustassa sijaitseva vanha hautausmaa, jolla sijaitsee tiettävästi 1500-luvun alussa rakennettu kivisakasti. Seurakunnalla onkin huikea yli 540 vuoden mittainen historia: Akaan seurakunta on syntynyt vuonna 1483, kun se irtaantui usean eri seurakunnan muodostamasta Sääksmäen emäseurakunnasta omaksi itsenäiseksi kirkkopitäjäkseen.

Seurakuntamme kantaa vastuuta myös ympäristöstä ja ympäröivästä yhteiskunnasta kaikessa toiminnassaan. Akaan seurakunnalle on myönnetty Kirkon ympäristödiplomi vuonna 2022.

Seurakunnassamme on valtavasti hyvää – tähän haluamme kutsua sinua mukaan!

Lue lisää seurakunnastamme nettisivuiltamme

Akaan kaupungin NETTISIVUT