Kirkon virka- ja työehtosopimus palvelussuhteen pohjana

12.5.2023 14:30

Kirkon ja seurakuntien palveluksessa työskentelevien työsopimukset pohjautuu Kirkon virka- ja työehtosopimus KirVESTES:iin.

Virka- ja työehtosopimukset määrittävät nimensä mukaisesti, millaisin vähimmäisehdoin työnteon tulee tapahtua solmitun virka- tai työsopimuksen alaisena. Sopimuksissa määritellään mm. palkkaukseen, lomiin ja työaikaan liittyviä asioita. Kulloinkin voimassa olevan sopimuksen neuvottelee työnantajaosapuolten ja työntekijäosapuolten viralliset edustajat.

Kirkon virka- ja työehtosopimus sisältää seitsemän erilaista aihepiiriä: 1) palvelussuhdetta koskevia yleisiä määräyksiä 2) palkkaus 3) poissaolot ja palkkaus poissaoloajoilta 4) vuosiloma 5) korvaukset 6) työaika ja 7) eräät henkilöstön edustajien etuudet. Lisäksi KirVESTES:in liitteinä on erillissopimuksia ja suosituksia. Nykyinen sopimus on voimassa 1.3.2023 - 28.2.2025.

Kirkon työmarkkinalaitoksen nettisivuilta löydät runsaasti selkokielistä lisätietoa kirkon sopimusjärjestelmästä ja palkkauksesta. Sopimuksessa ja nettisivuilla on avattu erikseen erilaisten tapausten menettelytapoja, esimerkiksi nuoren kesätyöntekijän palkkauksen osalta, sekä kerrottu vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Voit myös tutustua suoraan KirVESTES:iin.

Palkkaus

Sopimusjärjestelmä