Tasa-arvon toteutuminen kirkossa

8.4.2024 12:30

Kirkkohallitus hyväksyi kirkon toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman marraskuussa 2023. Kerromme tässä artikkelissa lyhyesti suunnitelmasta ja sen merkityksestä.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on lähes 3,6 miljoonan jäsenen yhteisö, joka myös työllistää valtavan määrän suomalaisia. Niin jäsenistö kuin henkilöstö on moniäänistä, moniarvoista ja monimuotoista – esimerkiksi eri ikäluokkien, sukupuolten ja uskomusten edustajia on laidasta laitaan. Myös sitoutuminen kirkkoon vaihtelee.

Kirkon mukaan käsitykset tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta ja näiden toteutumisesta vaihtelevat kirkossa suuresti. Olisikin tärkeää löytää yhteiset lähtökohdat kirkon kannoille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin, koska julkisoikeudellisena yhteisönä sitä velvoittaa myös kansallinen lainsäädäntö ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja siltä saatetaan myös hakea kannanottoja tasa-arvokysymyksissä.

Kirkon toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman on kirjoittanut sosiaalietiikan asiantuntija Liisa Björklund. Suunnitelman johdannossa todetaan, että ”kirkon on kohdattava oman toimintansa epäkohdat, linjattava selkeästi kantansa ja sitouduttava toiminnassaan yhdenvertaisuusperiaatteisiin. Seurakunnan tehtävä on pitää ovet auki ihmisten elämässä toteutuvalle luomisen moninaisuudelle. Ovet auki tarkoittaa, että jokainen voi kokea olevansa tervetullut itsenään erilaisten ihmisten kesken.”

Tasa-arvo on tärkeä tekijä monien näkemyksissä kirkon suhteen, sekä jäseneksi liittymisen että työnhaun osalta. Kirkon tutkimus ja koulutus- yksikön tutkijan Veli-Matti Salmisen mukaan erityisesti nuorilla aikuisilla on odotuksia kirkolle tasa-arvo- ja ympäristökysymyksissä. Siksi onkin tärkeää, että tätä teemaa tarkastellaan ja toimintatapoja kehitetään suunnitelmallisesti, yhdenvertaisemman hengellisen ja työelämän eteen.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimeenpano etenee – suunnitelma julkaistaan verkossa ja sen työkaluja käsitellään webinaareissa. Lisäksi työn alla on tilannetta kuvaavia mittareita toiminnan seuraamiseksi ja raportoimiseksi ja 2025 käynnistyy hiippakuntapilotteja, joista opitun pohjalta työkaluja kehitetään.

Voit lukea lisää aiheesta osoitteessa evl.fi laajemmasta aihetta käsittelevästä artikkelista, johon tämän artikkelin tiedot perustuvat.

Lähde: Miten tasa-arvo toteutuu kirkossa - evl.fi

Lisää tästä aiheesta