Änäriä ja puhetta Jeesuksesta

12.5.2023 14:37

Seurakunnan nuorisotyö voi yllättää monipuolisuudellaan.

”Tämä on vakaa työ, jossa riittää hommaa ja nuorten elämässä riittää haasteita, joiden parissa riittää työstettävää.”

Janne Pelto-Piri työskentelee seurakuntapastorina Porin Teljän seurakunnassa, jossa hän on viihtynyt jo yksitoista vuotta. Nuorten kanssa työskentely on Jannen erityisalaa, jonka lisäksi hän hoitaa myös kirkollisia toimituksia. Tärkeimpänä vastuualueena Jannella on säännöllisen viikkotoiminnan ylläpitäminen – seurakunta järjestää nuorten iltoja ja muita kohtaamisia kolme kertaa viikossa.

Nuorten illoissa Janne keskustelee nuorten kanssa heidän elämästään ja ajankohtaisista asioista – esimerkiksi pleikkarilla pelaamisen lomassa. Vapaamuotoisten keskustelujen myötä Janne kokee saavansa kosketuspintaa nuorten maailmaan kuullessaan, mitkä asiat heidän elämässään ovat pinnalla ja mitä he ajattelevat uskon lisäksi esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, kotimaan politiikasta tai Porin lukiouudistuksesta. Tämä pitää myös oman mielen freshinä ja kiinni muuttuvassa maailmassa, Janne toteaa.

”Parasta on se että tämä työ on ihmisten kohtaamista evankeliumin äärellä – Jeesuksesta saa kertoa niin monin tavoin ja siitä vielä maksetaankin. Ihmiset ja Jumala tekee tästä työstä merkityksellistä.”

Lisäksi Jannen kalenteri täyttyy viikonloppu- ja rippileireistä sekä erilaisista tapahtumista. Ajoittain työstetään myös uusia projekteja ja on työvuosiin mahtunut joitakin ulkomaanmatkojakin yhdessä nuorten kanssa. Työnkuva pitää sisällään myös sosiaalisen median sisällöntuotantoa: ”Tehdään erilaisia videoita ja ollaan läsnä Snapchatissa, Instagramissa ja WhatsAppissa – sekin on luontainen osa tätä työtä.”

Nuorena Jannea kiinnosti arkeologia, historia ja uskonto. Tie vei opiskelemaan kirkkohistoriaa Itä-Suomen yliopistoon ja opintojen aikana ajatus myös papin työstä alkoi kiinnostaa, koska hän oli aina tykännyt olla esillä ja pitää puheita. Opintojen aikana Janne toimi mm. leiriavustajana ja kesäteologina Teljän seurakunnalla Porissa. Näiden pestien myötä pääsi tutustumaan työnantajaan ja työyhteisöön sekä kokemaan seurakunnan nuorisotyötä käytännössä. Päätös hakea avautunutta nuorisopastorin viransijaisuutta teologian maisteriksi valmistumisen jälkeen oli helppo, kun seurakuntaan oli tykästynyt työpaikkana. Teljän seurakunnassa osaamisen kehittämistä tuetaan vahvasti ja koulutuspositiivinen lähestymistapa pätee niin työntekijöihin kuin nuoriin. Esimerkiksi pari vuotta sitten Janne osallistui muutaman nuoren kanssa ekumeeniselle kurssille Budapestissa.

”Mun on hyvä olla täällä Teljässä!”

Nuorten kanssa tärkeää on sitoutuminen, omien rajojen hallinta ja huumori. Nuorisotyötä harkitsevan on hyvä olla Jannen mukaan sellaisessa elämäntilanteessa että pystyy sitoutumaan nuoriin, koska nuoret kaipaa pysyvyyttä ja työ on työajattomuuden kanssa tasapainoilua mikä vaatii myös perheeltä ymmärrystä. Työtä tehdään paljolti iltaisin ja viikonloppuisin, eikä se ole aina helppoa. Työn monipuolisuus ja sopiva haastavuus pitävät arjen kuitenkin mielekkäänä.

”Nuoret tarvii sinua, seurakunta tarvii sinua ja sinun tulee osata tasapainoilla omien rajojen asettamisen kanssa – nuorisopastorikaan ei voi olla tavoitettavissa 24/7.”

Myös huumoria kaivataan nuorten parissa työskenneltäessä – nuoret tulevat erilaisista taustoista ja halu koetella auktoriteetteja voi synnyttää tilanteita joihin on osattava suhtautua riittävän rennolla ja humoristisella asenteella. Jannen mukaan kaikkea ei kannata ottaa turhan vakavasti paitsi oikeasti vakavat asiat toki sellaisina kohdataan: ”Jos vetää liian tiukkaa linjaa niin voi helposti mennä sukset ristiin nuorten kanssa mutta rento asenne ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö olisi vakavasti lähestyttävissä oleva henkilö, jonka kanssa voi jutella mistä tahansa.”

Uratarinat Näytä kaikki