Diakon i Vanda svenska församling

19.12.2023 09:37

Heidi arbetar som diakon i Vanda svenska församling. Hon utför allmänt diakonalt arbete, vilket inkluderar mottagningsarbete, hembesök, samtalshjälp och själavård.

"Jag deltar även i gruppverksamhet och har ansvar för frivilligarbete inom mitt område. Dessutom har jag 5 % av min arbetstid för informationsarbete. Jag målar församlingens jul- och påskhälsning samt sköter om radannonserna till Kyrkpressen och Kirkko ja Kaupunki", berättar Heidi.

Hennes utbildning som kultursekreterare har hjälpt henne mycket i evenemangsarrangemang, projektarbete och informationsarbete. Socionom (YH) Diakon-utbildningen gav henne de färdigheter som krävs för diakonalt arbete. Dessutom har Heidi även utbildat sig som näringsrådgivare, vilket hjälper henne att stödja människor enligt ett helhetsperspektiv.

Arbetsmiljö och arbetsbetydelse

"Vi är en liten församling med 9 anställda. Vi jobbar med hela Vanda men arbetsplatsen är i Dickursby kyrka. Vi har en väldigt god anda i teamet. Vi hjälper och stöder varandra samt samarbetar mycket", säger Heidi.

"Mitt arbete känns meningsfullt när jag ser att stödet, vare sig det är ekonomiskt, andligt eller praktiskt, verkligen har hjälpt en person och att hen lämnar kyrkan med lätta steg. Det gör mig också glad när människorna hittar en trygg gemenskap där de kan umgås med andra människor. Ibland ställs jag inför situationer där det krävs mycket reflektion kring problemhantering tillsammans med den person jag hjälper. Jag hanterar svåra ärenden ofta genom bön, samtal och utbildning", funderar Heidi.

Möjligheter till kompetensutveckling

Vanda församling erbjuder sina anställda möjligheter till kompetensutveckling genom olika utbildningar. "Jag har fått möjlighet att utvecklas mycket, såsom inom näringsrådgivning, och för närvarande genomför jag en lång själavårdsutbildning", säger Heidi.

För tillfället fokuserar Heidi på att utveckla sig själv som själavårdare. Det är något hon vill göra mer av i framtiden. Hon vill utveckla ett arbetssätt som stöder människan att förhålla sig varsamt mot sig själv.

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista