Kaikille iloa musiikilla

12.5.2023 14:35

Sannamaria aloitti työnsä yhtenä Kangasalan seurakunnan kolmesta kanttorista kevättalvella 2022. Sitä ennen hän toimi samassa ammatissa Nastolan seurakunnassa Päijät-Hämeessä.

Kangasalle muuttaminen tiesi melkoista elämänmuutosta, mutta siirtymistä ei ole tarvinnut katua.

”Olen kotoisin Vaasasta, opiskellut Iitissä, Tampereella ja Helsingissä ja nyt työuralla edennyt taas tänne Tampereen seudulle sieltä Nastolan kautta. Viihdyn työyhteisössämme hyvin, työkaverini ovat mukavia ja esimieheni on reilu ja kannustava. Täällä on myös otettu hienosti huomioon ne asiat, joita työni tekemisessä tarvitsen. Puitteet ovat kunnossa”, Sannamaria juttelee.

Hänen mukaansa on myös hyvä, että työpaikkana on itsenäinen seurakunta, jota ei ole liitetty isompaan seurakuntayhtymään.

”Kangasalle minua houkuttelivat myös luonto ja sen mukanaan tuomat retkeilymahdollisuudet. Sitä harrastusta aion käynnistellä lähiaikoina.”

Alkuviikot vapaata

Musiikilla on vahva rooli seurakunnallisissa toimituksissa ja tapahtumissa. Kanttorina Sannamaria vastaa tietenkin esimerkiksi jumalanpalvelusten musiikista. Viikonloput ovat useimmiten työpäiviä, sillä yleisimpiä kirkollisten toimitusten viikonpäiviä ovat lauantai ja sunnuntai.

”Kerran kuukaudessa on vapaa viikonloppu. Yleensä maanantait ja tiistait ovat vapaapäiviäni”, Sannamaria kertoo.

”Tällä hetkellä vastuullani on lapsikuoro ja yksi aikuisista koostuva kuoro. Toinen harjoittelee keskiviikko- ja toinen torstai-iltana. Näinä viikonpäivinä on myös palavereja, ja osan työajastani käytän harjoitteluun ja tilaisuuksien suunnitteluun.”

Laulu tärkeintä

Laulaminen on aina ollut Sannamarialle musiikissa se ykkösjuttu. Lukion jälkeen hän haaveili iskelmätähden urasta. Tangokuningattaren paikasta kisatessa hän putosi jatkosta semifinaaleissa, ja tuolloin tuli ajateltua tarkemmin, miten kannattaisi lähteä musiikkialaa opiskelemaan.

”Aloin soittaa pianoa vasta lukion jälkeen kansanopiston musiikkilinjalla laulamisen ohessa. Olin ollut musiikkiluokalla alakoulussa, mutta silloin soittaminen ei kiinnostanut. Tampereen konservatorion kävin, ja sitten suoritin Sibelius-Akatemian opinnot laulu pääaineenani. Kun kerran olin ajautunut kirkkomusiikkilinjalle, minulle avautui pätevyys kirkon musiikkivirkoihin”, Sannamaria kertailee urapolkuaan.

Hän nauttii eritoten siitä, että saa musiikilla hoitaa kirkollisiin tilaisuuksiin osallistuvia ihmisiä.

”Kun työpanokseni tuo muille iloa, olen onnistunut. Upeita hetkiä ovat myös ne, kun kuorojen kanssa koemme yhteisiä onnistumisia.”

TUTUSTU KANGASALAN SEURAKUNTAAN TYÖNANTAJANA

Lisää tästä aiheesta