Lastenohjaajana Korson seurakunnassa

27.11.2023 11:43

Eeva työskentelee lastenohjaajana Korson seurakunnassa. Tällä hetkellä Eevan työviikko pitää sisällään päiväkerhon ohjaamista 3–5 -vuotiaille lapsille, näytelmäkerhon ohjaamista alakouluikäisille ja perhekerhossa toimimista yhdessä pienten lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Tämän lisäksi työhön kuuluu mm. erilaisten tapahtumien kuten perhemessujen, päivähoidon joulu- ja pääsiäiskirkkojen ja koululaisten päiväleirien suunnittelua ja toteutusta.

Työ lasten parissa on palkitsevaa

”Työ lasten parissa on palkitsevaa. Lapset tuovat minulle valtavasti iloa ja eloa! Tärkeintä minulle onkin, että saan tehdä työtä lasten kanssa. Saan kokea asioita lasten kanssa ja lasten silmin. Saan leikkiä, ohjata ja seurata lasten kasvua ja oppimista”, Eeva iloitsee.

Eeva on kiitollinen monipuolisesta ja vaihtelevasta työstään ja siitä, että työtä saa suunnitella itsenäisesti ja työtovereiden kanssa. Eevalla on tiimissään pitkäaikaisia työtovereita, joiden kanssa on hyvä tehdä töitä. ”Vaikka työtovereista monella on erilainen työnkuva, niin yhdessä kannamme vastuuta koko seurakunnan varhaiskasvatuksesta.”

Työympäristö Nikinmäen seurakuntakodilla on rauhallinen. Tilaa on riittävästi ja leikkipiha toimiva. Luonto on lähellä. Kävelymatkan päässä on pieni metsä ja toisaalla Keravan joki. Tämä antaa mahdollisuuksia toteuttaa työtä vaihtelevassa ympäristössä. Myös Korson kirkolla on hyvät työskentelyolosuhteet.

”Nautin siitä, että jokainen päivä on erilainen”

Kirkko ja seurakuntatyö muuttuu ajassa ja niin varhaiskasvatuskin. Yksi suuri haaste seurakuntatyössä on kirkon jäsenyyden vahvistaminen. ”Miten voisimme pitää seurakuntalaiset mukana toiminnassa ja kirkon jäseninä sekä säilyttää kirkon aseman suomalaisessa yhteiskunnassa. Millaista toimintaa tässä ajassa lapset ja perheet toivoisivat? Se on varmaa, että tulevaisuudessakin lastenohjaaja saa käyttää työssään luovuuttaan ja lahjojaan”, Eeva pohtii.

”Työskentelen mielelläni nykyisessä työssäni, mutta olen avoin erilaisille työtehtäville ja projekteille seurakunnassa ja teen niitä tarvittaessa. Tykkään monipuolisista tehtävistä ja nautin siitä, että jokainen päivä on erilainen. Olen viihtynyt työssäni yli 30 vuotta, ja koen, että työn monipuolisuus ja erilaiset kohtaamiset lasten ja perheiden kanssa ovat rikastuttaneet elämääni”, Eeva päättää.

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista