Monipuolisessa toimistotyössä

12.5.2023 14:35

Harva tekee nykyään yhtä ja samaa työuraa parikymppisestä eläkeläiseksi asti. Myös Minna on ammatin vaihtaja.

Hän siirtyi ravintola-alalta palkanlaskijaksi ja toimistotyön moniosaajaksi viitisentoista vuotta sitten. Takana oli niin lounaskahvilan ja leipomon työtehtäviä kuin baarityötä tarjoilijan hommista ravintolapäällikön pestiin saakka.

”Olin aina ollut kiinnostunut henkilöstöhallintoon, palkanlaskentaan ja työehtosopimuksiin liittyvistä asioista. Enkä halunnut työskennellä loppuikääni ravintoloissa. Niinpä hakeuduin merkonomikoulutukseen. Sieltä valmistuttuani työskentelin ensin Valiolla, sitten Keskolla, ja vuoden 2020 alkumetreiltä saakka olen ollut Kangasalan seurakunnan palveluksessa palkkayhdyshenkilönä”, Minna kertailee työhistoriaansa.

Kangasalla oli auki nimenomaan palkanlaskijaksi erikoistuneen työntekijän paikka. Minna oli hieman väsynyt vanhassa työpaikassaan10-12-tuntisten työpäivien tekemiseen ja arveli, että seurakunnassa toimintakulttuuri saattaisi olla inhimillisempi. Ei mentäisi koko ajan raha edellä.

”Aavistin oikein. Oli upeaa, että pääsin tänne töihin. Tykkään haasteista ja pulmien ratkaisemisesta, mutta rajansa se on työssä jaksamisessakin. Seurakunnassa on lämminhenkinen ja joustava työyhteisö. Aina kysellään kuulumiset, ja kollegoita autetaan tarvittaessa”, Minna selittää.

Palkanlaskenta ohjailee

Seurakunnan työntekijöiden palkkojen laskenta aikatauluttaa Minnan työtehtäviä. Kahdesti kuukaudessa se rupeama on hoidettava maaliin.

”Tulee hyvä fiilis joka kerta, kun se työ on mennyt kaikin tavoin putkeen”, toteaa seurakunnan toimistossa tiiminvetäjänäkin toimiva Minna.

Silloin kun hän ei naputtele tietokoneella palkka-asioita kohdalleen, on aikaa tehdä muita toimistotöitä. Laskutuksia, uusien työntekijöiden tietojen päivittämistä tietokantaan ja jonkin verran myös ihan silkkaa asiakaspalvelua.

”Asiakkaan kanssakin on hyvin palkitsevaa se, että löytyy sopiva ratkaisu häntä varten. Kyse saattaa olla vaikkapa papin tai kanttorin varaamisesta johonkin kirkolliseen tilaisuuteen.”

Minnan mukaan myös sähköposti laulaa hänen koneellaan varsin taajaan. Toisinaan taas palaveerataan teams-systeemillä. Aamulla ei koskaan tiedä, mitä kaikkea työpäivän aikana tulee vastaan.

”Pidän monipuolisesta työstäni ja siitäkin, että saan auttaa kollegoitani joidenkin asioiden ratkaisemisessa. Meillä on myös erittäin hyvät työtilat tässä pari vuotta sitten peruskorjatussa rakennuksessa”, Minna kiittelee.

TUTUSTU KANGASALAN SEURAKUNTAAN TYÖNANTAJANA

Lisää tästä aiheesta