Musiikki yhdistää ja opettaa läpi seurakuntayhteisön

12.5.2023 14:37

”Kanttorin työtä voi tehdä niin monella eri tavalla – tärkeintä on löytää omat vahvuutensa ja hyödyntää niitä.”

Sini Nikku työskentelee kanttorina Vantaan seurakuntayhtymään kuuluvassa Hakunilan seurakunnassa. Hänen työnkuvansa on vahvasti musiikkipedagogiikkaan painottuva – työviikot koostuu jumalanpalvelusten ja siunaustilaisuuksien kanttorina toimimisen lisäksi useampien muskariryhmien sekä lapsi- ja nuorisokuorojen vetämisestä. Tänä syksynä Sini on pitänyt myös ukulelen soiton ryhmiä niin nuorille kuin aikuisille.

”Messuelämä on meidän seurakunnassamme todella aktiivista ja paljon on erilaisia teemamessuja, joissa musiikki on vahvasti läsnä”, Sini kertoo. Arki on aina hyvin tapahtumarikasta ja täyteläistä mutta erityisesti juhlapyhien ympärillä tapahtuu paljon. Kesäisin Sini on pitänyt myös puistomuskareita ja myös rippileireillä kanttori on mukana. Toki viikkoihin mahtuu aina myös erinäisiä palavereja ja oman työn suunnittelua. Sinin lisäksi Hakunilan seurakunnassa toimii toinen kanttori, jonka kanssa he jakavat ns. perinteiset kanttorin tehtävät – joihin heillä kuuluu myös musiikkihetkien ja jumalanpalvelusten kuvaamista ja editoimista Facebookissa julkaistavaksi.

Sini on valmistunut kirkkomuusikoksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta sekä varhaisiän musiikkikasvattajaksi Metropolia ammattikorkeakoulusta. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän teki musiikkipedagogin töitä oppilaitoksissa ja myös kanttorin työ eri seurakunnista oli tuttua. Keväällä 2021 Hakunilan seurakunnassa avautui kanttorin viransijaisuus, johon hänet valittiin. Sijaisuuden aikana Sini hämmästyi siitä, kuinka tehtävässä yhdistyi kaikki hänen osaamisensa ja kiinnostuksena. Asiat järjestyivät onnellisesti siten, että sijaisuuden jälkeen hän sai vakituisen viran.

”Täällä saa tehdä niin monipuolisesti musiikkia seurakuntalaisten kanssa.”

Sinin mukaan parasta hänen työssään on se, miten usein arjessa kokee merkityksellisiä hetkiä. Myös salliva ja kannustava ilmapiiri itsensä kehittämiselle työyhteisön sisällä lisää työn mielekkyyttä. Erityisen positiivisena yllätyksenä tuli se, miten paljon hän voi sisällyttää musiikkipedagogiikkaa kanttorin työhönsä: ”Ei ole yhtä sapluunaa sille, millainen kanttorin täytyy olla.” Ajatuksissa onkin uusille kursseille osallistuminen lähitulevaisuudessa. Sini myös itse kouluttaa ja on ollut mukana uuden Lasten virsi -kirjan toimituksessa.

Oman työn rajaaminen on Sinin mukaan avainasemassa kanttorin työssä. Tärkeää on ymmärtää, minkä verran erilaisiin työtehtäviin menee aikaa ja kirkkovuoden tekemistä täytyy osata ennakoida ja suunnitella pitkällekin eteenpäin. Kanttorin työ ja seurakunta työnantajana oli hänelle kuitenkin luontevia valintoja – musiikki on aina ollut suuri intohimo ja jo lapsena Sini oli aktiivisesti mukana seurakunnan toiminnassa. Hakunilan seurakunnasta hän sitten löysi paikan, joka oli kuin hänelle tehty.

Uratarinat Näytä kaikki