Seurakunnan varhaiskasvatus on vastuullista verkostotyötä

12.5.2023 14:36

”Kohtaamiset tekee tästä työstä merkityksellistä – niin varhaiskasvatuksen toiminnassa kuin omassa työyhteisössä”.

Kaisu Ärväs työskentelee varhaiskasvatuksen ohjaajana Kajaanin seurakunnassa. Hänen työnsä on hyvin pitkälti erilaisten yhteistyökuvioiden suunnittelua alueen toimijoiden kanssa sekä hallinnollista lähiesihenkilötyötä seurakunnan lastenohjaajille. Kajaanin seurakunnassa varhaiskasvatus pitää sisällään runsaasti viikoittaista iltapäivä-, päivä- ja perhekerhotoimintaa sekä avoimia kohtaamisia, joita lastenohjaajat pitävät. Lisäksi tehdään päiväkotiyhteistyötä vierailujen ja tapahtumien merkeissä.

Työviikot koostuu erilaisista suunnittelu- ja tiimipalavereista, työvuorosuunnittelusta, sijaisten koordinoinnista ja tapahtumien järjestelyistä. Kaisu pyrkii käymään riittävän usein myös seurakunnan toimipisteillä kerhoissa sekä sijaistaa tarvittaessa. Varhaiskasvatuksen koordinointi ja kehittäminen on Kajaanin seurakunnassa kahden varhaiskasvatuksen ohjaajan vastuulla, joista toinen toimii vastaavana ohjaajana ja näin arjen vastuut jaetaan tasapuolisesti. Työaika on pääsääntöisesti arkisin klo 8-16, mutta työnkuvaan kuuluu toisinaan myös viikonlopputöitä.

Kaisu aloitti nykyisessä tehtävässään tammikuussa 2022, jota ennen hän oli työskennellyt mm. päiväkodissa, perhekodissa sekä ammatillisena tukihenkilönä. Alun perin hän kouluttautui sosionomin tutkinnolla kirkon nuorisotyönohjaajaksi, mutta oma ammatti-identiteetti alkoikin muovautua eri suuntaan. Kun varhaiskasvatuksen ohjaajan paikka Kajaanin seurakunnassa avautui, paikka tuntui heti omalta. Tällä hetkellä Kaisu suorittaa varhaiskasvatuksen ohjaajan täydennysopintoja ammattikorkeakoulussa töiden ohessa. Kirkko työnantajana oli kuitenkin luonnollinen valinta, sillä Kaisu oli ollut rippikoulusta asti aktiivisesti mukana seurakunnan toiminnassa ja myös uskon asiat alkoivat puhutella jo nuorena.

”Halu toimia paikkakunnan perheiden hyväksi on tässä työssä avainasemassa.”

Olennaista varhaiskasvatuksen ohjaajan työssä Kaisun mukaan on se, että varhaiskasvatukseen kokee aitoa kiinnostusta ja on sekä soveltuva että valmis myös toimimaan esihenkilönä. Hallinnollisen esihenkilötyön määrä oli Kaisullekin yllätys hänen aloittaessaan nykyisessä työssään ja täydennysopinnoissaan, joskin positiivinen sellainen. Hän oli päässyt kokeilemaan esihenkilönä toimimista aiemmassa työpaikassaan ja kokenut sen itselleen sopivan haastavaksi.

Kajaanin seurakunnassa Kaisu on viihtynyt erinomaisesti. Vastaanotto työsuhteen alussa oli lämmin ja vaikka seurakunnassa on kymmeniä erilaisia virkoja, on lähes kaikki työkaverit ehtineet tulla jollain tasolla tutuiksi vuoden aikana. Työnantaja panostaa henkilöstön hyvinvointiin ja osaamisen kehittämiseen kannustamalla kouluttautumiseen. Myös hengellisen ulottuvuuden läsnäolo työssä ja työyhteisössä on Kaisulle tärkeä asia, joka antaa paljon.

”Seurakunta koostuu erilaisista ihmisistä ja me työyhteisönä tarvitaan erilaisia vahvuuksia ja näkökulmia. Olemme kuitenkin kaikki saman asian äärellä – olit suntio, toimitilahuoltaja tai kirkkoherra, niin meillä kaikilla on pohjimmainen pyrkimys siihen, että Kajaanissa rohkaisemme elämään kristittynä.”

Uratarinat Näytä kaikki