Takaisin seurakuntatyöhön

12.5.2023 14:34

Diakonian viranhaltijana Kangasalan seurakunnalla työskentelevä Timo on ehtinyt kokeilla useita ammatteja elämänsä aikana. Vuosi sitten ympyrä kuitenkin sulkeutui, kun diakonin koulutuksen jo nuorena hankkinut Timo valittiin nykyiseen virkaansa tekemään sekä yhteistä diakoniaa asiakkaisiin päin kollegojen kanssa että toimimaan erikoistumisensa mukaisesti päihderiippuvaisten ja muiden addiktien tukena.

”En olisi uskonut, että lähes kuusikymppisenä vielä pääsen tähän työhön. Kun näin ilmoituksen, tein viidessä minuutissa hakemuksen, joka oli oikeastaan vain sellainen elämäntarinan esittely. Yllätyksekseni pääsin haastatteluun ja minut valittiin”, Timo myhäilee.

”Nyt koen olevani valmis tällaiseen. Samoin koen saaneeni tähän kutsumuksen. Kun ammatillinen koulutus diakoniksi kerran oli hankittuna ja täällä tuo erityisalakin osui kohdalleen, niin mikäpä tämän hienompaa. Kangasalan seurakuntaa pidän avarakatseisena työnantajana. Täällä voi kokeilla ihan uusiakin ideoita. Yhteishenki on kohdallaan, ja työntekijöitä tulee hyvinkin erilaisista taustoista. Meillä on reilu meininki.”

Yhteisiä oivalluksia

Timo valmistui diakoniksi vuonna 1988 seurakuntakuraattorilinjalta. Hetken hän tekikin koulutuksensa mukaista työtä, mutta sittemmin tie vei myyntialalle. Mies toimi ensin lääke-esittelijänä ja tämän jälkeen mediamyynnin puolella.

Oma lukunsa oli se, kun Timo kouluttautui linja-autonkuljettajaksi. Sitä työtä hän teki vuodet 2019-2022, kunnes sitten osui silmiin se Kangasalan seurakunnan työpaikkailmoitus.

”Nykyisessä työssäni henkilökohtaiset keskustelut asiakkaiden kanssa ovat isossa roolissa. Tarvittaessa teen kotikäyntejäkin työni merkeissä. Lisäksi vedän Rajattomat-ryhmää, jossa on niin toipuneita, toipumassa olevia kuin vielä kipuileviakin riippuvaisia. Myös leirejä heille järjestetään”, Timo kertoo.

”Verkostoituminen sosiaali- ja terveystoimen kanssa on tärkeää. Toimin ennaltaehkäisevän päihdetyön työryhmässä seurakunnan edustajana. Sitten on monenlaiset yhteisen diakonian työt kuten leskimiesten kokkikerhon vetäminen sekä päivystykset puhelimitse ja diakoniatoimistossa. Järjestämme esimerkiksi ruoka-apua ja taloudellista tukea.”

Timo pitää työstään, ja erityisiä huippuhetkiä ovat hänen mielestään ne, jolloin yhdessä asiakkaan kanssa löydetään keinot paremman tulevaisuuden rakentamiseen ja riippuvuuksista toipumiseen. Saavutetaan yhteinen oivallus eikä olla pelkästään yksipuolisen ohjaamisen tiellä.

Tutustu Kangasalan seurakuntaan työnantajana

Lisää tästä aiheesta