Työ suntiona on vastuullista ja monipuolista

27.11.2023 11:45

Jorma työskentelee pääsuntiona Hämeenkylän seurakunnassa ja hänen työpaikkansa sijaitsee Hämeenkylän kirkolla. Suntion tehtäviin kuuluu ensisijaisesti kirkollisten toimitusten ja niiden puitteiden valmistelu. Tämä sisältää tilojen siistimistä ja järjestelyä sekä messujen suunnittelua kirkkokalenterin mukaan, kattaen juhlapyhät, joulut, loppiaiset ja muut erityistilaisuudet.

Lisäksi Jorma vastaa kiinteistötehtävistä, kuten tilojen siisteydestä ja turvallisuudesta. ”Tarkistamme kiinteistöjä ja havaitsemme mahdolliset ongelmat, kuten vuotavat katot, ja ilmoitamme niistä kiinteistöpalveluiden urakoitsijoille. Syksyllä keskitymme myös piha-alueiden ylläpitoon.”

Työni tarkoittaa myös tapahtumien käytännön järjestelyjä, kuten esimerkiksi kesäisin ulkotilaisuuksien valmistelua läheisellä lammella. Tämä sisältää äänentoiston, penkit, pöydät ja kaiken tarvittavan tapahtuman onnistumiseksi. Yhteistyö eri tiimien kesken on avainasemassa, ja me suntiot olemme keskeinen osa seurakunnan toiminnan toteuttamista”, Jorma kertoo.

”Kirkollisten tilaisuuksien, toimitusten ja messujen lisäksi keskitymme vahvasti myös asiakaspalveluun ja ohjeistamiseen.”

Jorma on pääsuntiona vastuussa seurakunnan muiden suntioiden ja tuntisuntioiden perehdyttämisestä. Sillä työtä ei voi suorittaa yksin, on tärkeää, että kaikki ovat osaavia ja yhteistyö suntioiden välillä toimii. ”Oma tehtäväni on varmistaa, että työ sujuu ammattitaitoisesti ja opettaa sekä perehdyttää uudet työntekijät, mukaan lukien nuoret kausityöntekijät, näiden tehtävien hoitamiseen kirkolla”, Jorma kertoo.

”Tässä työssä menestymisessä äärimmäisen tärkeä ja iso rooli on suntion ammattitutkinnolla. Se tuo runsaasti tässä työssä tarvittavaa tietotaitoa, sillä otamme kaikessa tekemässämme työssä huomioon sekä lain että julkisen hallinnon.” Jorma kertoo. Hän on työn ohella suorittanut myös turvallisuusalan perustutkinnon, joka opettaa entistä laajemmin näkemään kiinteistön toimivuutta ja antaa tarvittavia tietoja kiinteistötekniikasta.

Tiivistä yhteistyötä muiden kanssa

Jorman tiimiin kuuluu kolme muuta koulutettua suntiota, joiden kanssa työtehtävät hoituvat maanantaista sunnuntaihin, aamusta iltaan. ”Tällä hetkellä meillä on kaksi koulutettua suntiota ja kaksi tuntisuntiota. Heidän panoksensa helpottaa työtäni, erityisesti eri tilaisuuksien yhteydessä, jolloin voin antaa heille tehtäviä, kun itse olen varattuna. Jaamme keskenämme vastuuta tasaisesti. Olemme myös osa laajempaa työyhteisöä, joka sisältää mm. kanttorit, papit ja viraston työntekijät. Yhteistyö ja tiimityö ovat keskeisessä roolissa, ja me suntiot tunnemme olevamme merkittävä osa koko tiimiä.”

”Työssäni erityisen mielekästä on jatkuva muutos. Työ on usein projektiluontoista ja kokeilemme eri asioita. Haasteena taas ovat jatkuvat keskeytykset ja kiireelliset asiat, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä. Pääasiassa työssäni on mielenkiintoista vaihtelevuutta, ja työyhteisö on merkittävässä roolissa, sillä työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä muiden kanssa” Jorma kertoo.

Suntion työssä keskiössä on myös asiakaspalvelu. Jorma kuvailee työyhteisöään kauppiaiden tavoin, sillä heillä on kolme kauppaa ihan vierivieressä. Jorma pohtii, miten varmistaa asiakkaiden paluun kauppaan. Hän korostaa, että hyvä asiakaspalvelu on avainasemassa, ja he pyrkivät parhaansa mukaan huolehtimaan omista asiakkaistaan.

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista