Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli

Lapuan hiippakunta

Tervehdys Lapuan hiippakunnasta!

Hiippakunta koostuu Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien enemmistöltään suomenkielisistä seurakunnista. Mukaan mahtuvat niin Suomen suurin seurakunta Jyväskylä 92 000 jäsenellään kuin 700 jäsenen Kaskinen-Kaskö – ja rikas kirjo seurakuntia tältä väliltä. Kaikkiaan hiippakunnassa oli vuoden 2023 alussa 36 seurakuntaa ja niissä runsaat 390 000 jäsentä.

Piispa Matti Salomäen johtama tuomiokapituli tukee seurakuntien toimintaa, työyhteisöjä ja työntekijöitä. Hiippakunnan alueella on aktiivista seurakuntaelämää ja juurevaa hengellisyyttä. Samalla haasteena on alueiden erilaistuminen. Muutoksen keskellä hiippakunta tukee kokeilevaa työotetta, seurakuntien verkostomaista yhteistyötä sekä ihmislähtöistä ja monimuotoista toimintakulttuuria. Strategiamme otsikkona on ”Ovet auki rohkeasti”.

Pappien rekrytointi tapahtuu kiinteässä yhteistyössä hiippakunnan ja seurakuntien kesken. Hiippakunnan rekrytointisivulla ilmoitetaan avoimista papin viroista. Muista seurakuntien viroista löydät tietoja evl.fi-sivuilta, Oikotieltä ja KirkkoRekry-palvelusta.

Hiippakuntaamme tarvitaan monenlaisia pappeja, ja kannustamme avaamaan hakulomakkeen ”ovet” rohkeasti. Erityisen ajankohtaisia ovat kirkkoherrojen rekrytoinnit, mutta myös kappalaisen ja seurakuntapastorin virkoja ja sijaisuuksia avautuu tasaisesti. Perehdyttäminen kuuluu tärkeänä osana rekrytointiin, oli sitten kyse uudesta kirkkoherrasta tai papiksi vihittävästä. Uuden papin matka kulkee ordinaatiovalmennuksen, vihkimyksen, perehdytyksen ja mentoroinnin kautta kohti pastoraalitutkinnon suorittamista ja muita kirkollisia opintoja. Lisätietoja polusta papiksi löydät hiippakunnan kotisivuilta.

Tervetuloa töihin Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja Lapuan hiippakuntaan!

Työpaikat Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli 3 Näytä kaikki Näytä kaikki