hoppa till huvudinnehållet
Statistikexpert - Kyrkostyrelsen

Kyrkostyrelsens förvaltningsavdelning, enheten för församlingarnas förvaltning och ekonomi, söker en

STATISTIKEXPERT

för fast anställning vid Kyrkostyrelsens förvaltningsavdelning från och med 1.7.2024.

Enheten Församlingarnas förvaltning och ekonomi erbjuder sakkunnighjälp i uppgifter som gäller utveckling av församlingarnas förvaltning, ekonomiförvaltning och fastighetsverksamhet samt begravningsväsendet och upprätthållandet av kyrkans kulturarv. Vi sköter också uppgifter i anslutning till kyrkans statistik och de kyrkliga valen.

Som statistikexpert producerar och analyserar du information för olika aktörers informationsledning och för intressebevakningens behov. Du administrerar, utvecklar och analyserar innehållet och systemen i kyrkans statistikföring så att statistiken står till förfogande för kyrkans aktörer, det övriga samhället och medborgarna i huvudsak i det offentliga datanätet. Du ansvarar för det tekniska underhållet av Kyrkostyrelsens statistiksystem: databaser, lösningar för datainsamling och system för publicering och visualisering av information. Du ger råd och utbildar församlingarnas anställda i frågor som gäller statistiken.

Uppgiften förutsätter utbildning på högre högskolenivå samt goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Vi värdesätter god interaktionsförmåga, initiativförmåga samt ett ansvarsfullt och självständigt arbetsgrepp. Att du behärskar och har arbetserfarenhet av sådan programvara som används inom statistikväsendet (Tableau, Alteryx, Excel, Questback, SQL-databaser) räknas som merit. Förtrogenhet med offentlig förvaltning samt kännedom om kyrkans och församlingarnas förvaltning räknas också som merit.

Befattningen tillträds senast 1.7.2024. Lönen bestäms enligt kravgrupp 701 i Kyrkans allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal (grundlönen 4851,90 euro/ månad). Utöver detta betalas ett erfarenhetstillägg (180,50-654 euro) som baserar sig på den valda personens arbetserfarenhet.

Våra kontorslokaler finns på Södra kajen i Helsingfors och vi har flexibla arrangemang för distansarbete. Tjänsten omfattar en prövotid på sex månader. Innan befattningen tillträds ska den som valts visa ett godtagbart intyg över sitt hälsotillstånd.

Ansökan lämnas in elektroniskt på www.kirkkorekry.fi/se (arbetsnyckel 2330). Ansökan ska vara framme senast måndag 27.5.2024 kl. 16.00. Intervjuer hålls 3.6.2024.

Läs mer

http://evl.fi
https://kirkkorekry.fi/se/arbetsgivarna/kyrkostyrelsen/förvaltningsavdelning/

Kontaktinformation

Förfrågningar besvaras av ekonomiplaneringschef Johanna Simpanen tfn 050 4323 323.

Lär dig mer om oss

Kyrkostyrelsen sköter den gemensamma förvaltningen, ekonomin och verksamheten för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Huvudkontoret finns i Helsingfors. Förvaltningsavdelningen genomför och utvecklar god förvaltning inom kyrkan, stöder församlingarna och påverkar i samhället.

Plats
Södra kajen 8
00130 Helsinki

Mer om arbetsgivaren
Annan information

Övrig information beskrivning

  • Distansarbete: Delvis möjlighet till distansarbete
  • Sök nu!
    Rekommenderade jobb
    Snabblänkar
    Populäraste landskapen Birkaland Norra Österbotten Norra Savolax Nyland Egentliga Finland Visa allt
    Populäraste kommunerna Esbo Lahtis Uleåborg Åbo Jyväskylä Visa allt
    Populäraste yrkesområdena Administration och kontorsarbete Visa allt
    Populäraste uppgiftsområdena Visa allt
    Vyinformation
    Kirkkorekry Kirkkorekry-logo

    ​KirkkoRekry erbjuder åt sökanden tusentals lediga jobb runtom i landet.

    Åt arbetssökande erbjuder vi lätta elektroniska redskap för jobb- och vikariatsökning samt information om hur det är att arbeta.

    Åt arbetsgivarna erbjudervi programvaru- och experttjänster som är ägnade åt såväl extern som intern rekrytering samt åt vikariehanteringen.

    Vår webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda tjänsten godkänner du användningen av cookies. Dataskyddsutdrag. Integritetsdeklaration. Tillgänglighetsrapport.

    Feedback kan skickas till adressen: tuki@kirkkorekry.fi eller form

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:
    Grade Solutions Oy Grade Solutions Oy -logo

    KirkkoRekry-tjänsten produceras av  FCG Digital Oy.

    FCG Finnish Consulting Group Ab är en del av Kommunförbundskoncernen.