Kyrkostyrelsens förvaltningsavdelning, enheten för församlingarnas förvaltning och ekonomi, söker en
STATISTIKEXPERT
för visstidsanställning för tiden 17.2.2025-30.6.2026.
Enheten Församlingarnas förvaltning och ekonomi är en multiprofessionell arbetsgemenskap med åtta anställda som erbjuder sakkunnighjälp i uppgifter som gäller utveckling av församlingarnas förvaltning, ekonomiförvaltning och fastighetsverksamhet samt begravningsväsendet och upprätthållandet av kyrkans kulturarv. Vi sköter också uppgifter i anslutning till kyrkans statistik och de kyrkliga valen.
Som statistikexpert ansvarar du för det tekniska underhållet av Kyrkostyrelsens statistiksystem: databaser, lösningar för datainsamling och system för publicering och visualisering av information. Du ger församlingarnas anställda råd och utbildning i statistikfrågor. Du administrerar, utvecklar och analyserar innehållet och systemen i kyrkans statistikföring så att statistiken kan användas av kyrkans aktörer, det övriga samhället och medborgarna i huvudsak i det offentliga datanätet.
Du producerar och analyserar information för olika aktörers informationsledning och för intressebevakningens behov.
Uppgiften förutsätter utbildning på högre högskolenivå samt goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
Vi värdesätter god interaktionsförmåga, initiativförmåga samt ett ansvarsfullt och självständigt arbetsgrepp. Att du behärskar och har arbetserfarenhet av sådan programvara som används inom statistikväsendet (Tableau, Alteryx, Excel, Questback, SQL-databaser) räknas som merit. Förtrogenhet med offentlig förvaltning samt kännedom om kyrkans och församlingarnas förvaltning räknas också som merit.
Befattningen tillträds från och med 17.2.2025 eller enligt överenskommelse. Lönen bestäms enligt kravgrupp 701 i Kyrkans allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal (grundlönen 4876,16 euro/ månad). Utöver detta betalas ett erfarenhetstillägg (180,50 - 654 euro) som baserar sig på den valda personens arbetserfarenhet.
Våra kontorslokaler finns på Södra kajen i Helsingfors och vi har flexibla arrangemang för distansarbete. Tjänsten omfattar en prövotid på sex månader. Innan befattningen tillträds ska den som valts visa ett godtagbart intyg över sitt hälsotillstånd.
Ansökan lämnas in elektroniskt på www.kirkkorekry.fi/se
http://evl.fi
https://kirkkorekry.fi/se/arbetsgivarna/kyrkostyrelsen/förvaltningsavdelning/
-
Ytterligare information
- https://kirkkorekry.fi/se/jobbar/statistikexpert-3144/
- Kyrkostyrelsen, förvaltningsavdelningen, församlingarnas förvaltning och ekonomi
- HeltidsarbeteJobbVisstidsanställningArbetsavtalsförhållandeDelvis möjlighet till distansarbete
- 3144
- 17.2.2025 eller enligt överenskommelse
- Kravgrupp 701
- Avtal: KyrkTAK
- 9.1.2025 09:30 - 28.1.2025 16:00
- KyrkostyrelsenNylandHelsingforsAdministration och kontorsarbeteExpertarbete
Förfrågningar besvaras av ekonomiplaneringschef Johanna Simpanen tfn 050 4323 323.
Kyrkostyrelsen sköter den gemensamma förvaltningen, ekonomin och verksamheten för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Huvudkontoret finns i Helsingfors. Förvaltningsavdelningen genomför och utvecklar god förvaltning inom kyrkan, stöder församlingarna och påverkar i samhället.
Location
Södra kajen 8
00130 Helsinki
Other Information description
Kirkkohallitus
Key: 3139
Kirkkohallitus
Key: 3144
Kirkkohallitus
Key: 3176
Kirkkohallitus
Key: 3240
Ekumeniska Rådet i Finland
Key: 3066
Kyrkostyrelsen
Key: 3144