Hyvä työ esiin nykyaikaisen viestinnän keinoin

12.5.2023 14:36

”Myös kirkon viestinnässä tarvitaan monenlaista viestinnän ammattilaisuutta.”

Juho Niemelä työskentelee tuoteomistajana Kirkkohallituksen viestinnän Kehitys ja verkko -tiimissä. Hänen vastuullaan on kirkon kymmenien eri verkkosivustojen tekninen pienkehitys. Tällä hetkellä Juhoa työllistää erityisesti evl.fi -sivuston suurempi uudistusprojekti osana projektitiimiä, jota hän myös veti vuoden ajan ennen siirtymistään nykyiseen rooliinsa vuosi sitten. Lisäksi hän toimii lukkaritiimissä, joka kehittää ja ylläpitää paikallisseurakuntien yhteistä verkkosivualustaa.

Olennainen osa työtä on organisoida ja koordinoida tekniseen kehitykseen liittyvien palvelujen hankintaa ja yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa. Tieto suurempien muutosten hyväksymisestä kulkee Juhon kautta talon sisältä yhteistyökumppaneille. Suunnittelutyön lisäksi arki onkin pitkälti reaktiivista, kun sivustoilla havaitaan ongelmia tai muutostarpeita – käytännössä palvelupyyntöjen ja tikettien tekemistä eri sivustoihin liittyen kumppaneille, joilta on hankittu esimerkiksi koodauspalveluita.

Kirkon viestinnässä on yhteensä vajaa 30 vakituista työntekijää, joiden lisäksi toisinaan joitakin freelancereita. Viestintäyksikköön kuuluu verkkopalveluiden kehittämistiimin lisäksi ohjelmapalveluiden tiimi ja viestintäpalveluiden tiimi. Juho on itse työskennellyt Kirkkohallituksen viestinnässä jo vuodesta 2014, ennen nykyistä tehtäväänsä hän teki pitkään digiviestintää verkkotyöntekijänä Kirkon valtakunnallisella kasvatuspuolella. Aiemman roolin vahvasti sisällöntuotannollinen tehtävänkuva vastasi suoremmin Juhon koulutustaustaa monimediatoimittajana (AMK), kun taas verkkopalveluiden kehityksen tuoteomistajana on avautunut osin uusi, teknisempi maailma viestinnän kentällä. ”Paljon on päässyt oppimaan uutta näin 15 vuoden työuran jälkeen viestinnän tehtävissä”, Juho kertoo.

Nuorempana Juholla ei ollut varsinaista suunnitelmaa nimenomaan kirkon viestintään hakeutumisesta, mutta lapsesta asti hän oli ollut mukana seurakuntien toiminnassa ja tutustunut sitä kautta organisaatioon. Päätös hakea opiskeluaikana Turun seurakuntayhtymän viestinnän harjoittelupaikkaa oli helppo. Harjoittelu poiki ensin kesätöitä ja muita lyhyempiä työpätkiä, kunnes valmistumisen jälkeen Juholle tarjottiin vakituista verkkotiedottajan paikkaa, jossa hän toimi pitkään ennen siirtymistään pääkaupunkiseudulle.

”Tämä on muutakin kuin työtä toimeentulon takia.”

Parasta Juhon mukaan kirkon viestintätyössä on se, että työtä ohjaa syvemmät arvot ja tavoite yhteisen hyvän tuottamisesta taloudellisen tulostavoitteen sijaan: ”Se on inspiroivaa, kun ei tarvitse ajatella että omalla työllä pitäisi tuottaa mahdollisimman paljon rahallista voittoa vaan pointtina tässä on ihmisten auttaminen, hyvien asioiden puolella oleminen ja laajempi yhteiskunnallisen hyvän tekeminen”, hän pohtii. Kirkkohallitus tekeekin paljon valtakunnallista yhteistyötä yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa, minkä ansiosta omaan työhön ei tarvitse suhtautua ”vain kirkon työnä”. Juholle on ollut alusta asti tärkeää, että omalla viestijän työllä voi edesauttaa Kirkon ja seurakuntien tekemän hyvän työn esille tuomista, nykyaikaisen viestinnän keinoin.

Päivittäisestä arjen työstä mielekästä puolestaan tekee työtehtävien vaihtelevuus – jokainen päivä on erilainen eikä liiallista rutinoitumista ehdi syntyä, kun jatkuvasti tulee uusia haasteita ratkottavaksi ja kokonaisuuksia työstettäväksi. Työnantaja tukeekin vahvasti henkilöstön osaamisen kehittämistä: ”Jos tarviit jonkun koulutuksen niin sinne myös pääset ja etenemismahdollisuuksiakin löytyy halutessaan”, Juho kertoo. Kirkon viestinnässä myös etätyö on jo arkipäivää – Juho tekikin pitkälti etätöitä jo ennen korona-aikaa, mutta sen myötä etätyömahdollisuus yleistyi laajemminkin. Nykyään hän käy toimistolla muutaman kerran kuukaudessa, oman valintansa ja tarpeiden mukaan.

”Ei tule tylsää!”

Uratarinat Näytä kaikki