Kirkkoherrana Rekolan seurakunnassa

11.12.2023 14:59

Jussi Koski työskentelee kirkkoherrana Rekolan seurakunnassa Vantaalla, jossa jäseniä on lähes 12 000. Kirkkoherran työtehtäviin kuuluu seurakunnan ja työyhteisön johtaminen sekä laajemmin koko seurakunnan hengellinen johtajuus. Myös luottamushenkilöorganisaation kanssa toimiminen on iso osa kirkkoherran työtä. Jussin työ seurakunnan johtajana on täynnä hallinnollisia tehtäviä ja kohtaamisia niin seurakuntalaisten, kuin kirkon työntekijöiden kanssa. Jussi kertoo työnsä luonteesta ja miten hän näkee Rekolan seurakunnan työnantajana.

Koulutukseltaan Jussi on teologian maisteri. Hänellä on myös pastoraalitutkinto sekä seurakuntatyön johtamisen tutkinto, joka valmistaa kirkkoherran tehtäviin. Lisäksi Jussi on opiskellut yliopistossa johtamisen sivuaineen. Papiksi hänet on vihitty 2010. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän on toiminut nuorisopastorina ja Tubecon Suomen johtotehtävissä. Jussi on ikuinen opiskelija, ja hän on kiinnostunut laajentamaan ja syventämään osaamistaan eri osa-alueilla. Hän suorittaa parhaillaan johtamisen ja yritysjohtamisen erityisammattitutkintoa.

Seurakunta kannustaa työntekijöitään kouluttautumaan ja tarjoaa mahdollisuuksia koulutukseen myös työaikana. Papit voivat suorittaa esimerkiksi pastoraalitutkinnon.

Kirkkoherra toimii mahdollistajana

Jussin mielestä työn merkityksellisyys on yksi suurimmista palkitsevista tekijöistä seurakuntatyössä. Hän näkee työssään mahdollistajan roolin, jossa hän voi edistää ihmisten hengellistä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Työssään hän kohtaa ihmisiä eri elämäntilanteissa ja voi auttaa heitä hengellisessä polussaan. Lisäksi hän iloitsee työyhteisön hyvinvoinnista ja kehitysprojektien onnistumisista.

”Mahdollistajan roolissa näkee ihmisten hengellistä pohtimista, kohtaamista ja auttamista. Palkitsevaa on nähdä asioiden toteutuvan sekä hyvinvoivan ja innostavan työyhteisön. Itselläni on vahva vakaumus edistää Jumalan valtakuntaa ja olla Jeesuksen asialla. On hienoa kokea, kun näkee että ihmiset tulevat autetuksi ja tietävät, mihin isompaan kuvaan tämä kaikki liittyy. Mielekkyys tulee ennen kaikkea työn tärkeydestä, joka loistaa myös muuhun elämään. Seurakunnassa korostuu ihmisten kanssa tekeminen osana yhteisöä”, hän sanoo.

Rekolan seurakunnassa panostetaan työkulttuuriin ja hyvään perehdytykseen

Rekolan seurakunta on monialainen ja moninainen työyhteisö, jossa panostetaan vahvaan työkulttuuriin ja kehittämiseen. Jussi johtaa tiimiä, jossa on useita eri alojen asiantuntijoita. He muodostavat yhdessä koko seurakunnan työyhteisön. Kyselyiden mukaan työntekijät kokevat työnsä erityisen merkitykselliseksi.

”Haluamme Rekolan seurakunnassa panostaa organisaatiokulttuuriin. Kehitimme juuri uuden perehdytysohjelman, joka on pelillistetty. Perehdytysohjelma sisältää myös selviytymispaketin, jossa on mukana muun muassa termospullo ja villasukkia. Meille on tärkeää, että uusi työntekijä pääsee heti mukaan työkulttuuriin. Olemme saaneet positiivista palautetta, että työyhteisöön on ollut mukava tulla sisään. Täällä otetaan tosi hyvin vastaan”, Jussi kertoo.

Seurakunnan haasteena on kirkon jäsenten määrän lasku. Jussi tiedostaa, että tiettyihin asioihin ei voi vaikuttaa, mutta hän korostaa vaikuttamista paikallisella tasolla. Hän uskoo, että selkeät tavoitteet ja niiden seuraaminen ovat avainasemassa. Hän korostaa myös jatkuvaa kehittymistä, sillä yhteiskunta muuttuu nopeasti, ja kirkon on pysyttävä ajan tasalla esimerkiksi teknologian käytössä ja viestinnässä.

”Yhteiskunta kehittyy vauhdilla, niin myös kirkon tulee vastata siihen kehitykseen, että pysyy ajan hermoilla monessa mielessä. Olisi se sitten uusien teknisten ratkaisujen haltuunotto, esimerkiksi messujen striimaus tai Tiktok tilit. Ajattelen, että tässä työssä tarvitaan monialaista kehittymistä, se ei keskisty vain siihen oman erityisalan kehittymiseen. Kirkko kouluttaa ja rohkaisee koulutukseen. Urakehityksen kannalta seurakunnassa voi päästä esimerkiksi lähiesihenkilöksi. Kehittyminen tapahtuu muulla tavalla, kuin klassisen urapolun kautta.

Työ seurakunnassa on elämäntapa

Jussi antaa kiitosta työyhteisön hyvälle hengelle. Hän näkee työnsä mahdollistajana, joka voi auttaa ihmisiä hengellisellä polullaan ja edistää yhteisön hyvinvointia. Seurakunta tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden työskennellä ihmisten parissa ja vaikuttaa heidän elämäänsä.

”Seurakunnan työ on äärettömän mielekästä työtä, huolimatta siitä, että sen lopputulokset eivät ole aina suoraan nähtävissä. Seurakunta ei ole vain työpaikka, vaan antaa myös paljon muuta positiivista koko elämään”, Jussi lopettaa.

Uratarinat Näytä kaikki
Kuntarekry Kuntarekry-logo