Työpaikat
Lisää suosikkeihin Lisää työpaikkoja suosikeiksi niin voit tarkastella niitä helposti myöhemmin.
Työnantajat
Lisää suosikkeihin Tykkäämällä työnantajista voit listata tähän sinua kiinnostavimmat työnantajat.
B-kantor - Porvoon seurakuntayhtymä
Visa mer

Ledig B-kantorstjänst i Borgå svenska domkyrkoförsamling

Borgå svenska domkyrkoförsamling lediganslår en kantorstjänst som förutsätter högre högskoleexamen (B-nivå). Mer uppgifter om behörighetskraven finns i Kyrkans författningssamling nr 163, Kyrkostyrelsens beslut om examen som krävs för kantorstjänst. Tjänsten förutsätter utmärkta kunskaper i svenska och nöjaktig förmåga att förstå finska.

Som merit räknas förmåga att pedagogiskt arbeta i varierande musikaliska verksamhetsmiljöer med olika åldersgrupper, särskilt erfarenhet av barn-, ungdoms- o. bandverksamhet.

Församlingen har ett rikt gudstjänstliv som det satsas på med bl.a. gudstjänstgruppsverksamhet i Domkyrkan. Verksamheten är uppbyggd så att den beaktar nutida behov och önskemål samtidigt som den förverkligas i linje med kyrkans tradition. Förutom högmässan i Borgå domkyrka firas olika specialgudstjänster och gudstjänster i kapellen i byarna.

I församlingen finns förutom den lediganslagna B-kantorstjänsten också två A-kantorstjänster. Till B-kantorns uppgifter hör bl.a. att ansvara för musiken vid gudstjänster och förrättningar, ledande av körer och musikgrupper, konserter och orgelkvarter samt skriftskolundervisning. Konsertverksamheten i Domkyrkan sköts huvudsakligen i samarbete med Porvoon
suomalainen seurakunta.

Församlingen har en fungerande organisation med goda möjligheter att utveckla både existerande och nya verksamhetsformer. Församlingen har drygt 11 000 medlemmar. Lön enligt kravgrupp 601 (3396,24 € plus erfarenhetstillägg). Tillträde 1.2.2025 eller enligt överenskommelse. Prövotid 6 månader. Den som väljs skall förete intyg över sitt hälsotillstånd och utdrag ur straffregistret.

Ansökan riktas senast 5.11.2024 kl. 12 till Församlingsrådet i Borgå svenska domkyrkoförsamling och sänds jämte bilagor elektroniskt genom KirkkoRekry.

I ansökan skall ingå uppgifter och intyg över såväl yrkesmässig- som språklig behörighet. Intervjuer ordnas den 13 och 14 november 2024. I intervjun ingår en musikalisk presentation på högst 15 minuter med fokus på mångsidighet bestående av ett valfritt orgelstycke, en valfri psalm och en valfri solosång till eget ackompanjemang. Psalmen kan spelas antingen på piano eller orgel.

Kontaktinformation

Närmare uppgifter ger kyrkoherde Mats Lindgård 040 594 6038 mats.lindgard@evl.fi eller kantor Reidar Tollander 040 563 2091 reidar.tollander@evl.fi.

Lär dig mer om oss

Borgå kyrkliga samfällighet är en del av Finlands evangelisk-lutherska kyrka. Samfälligheten bildas av Porvoon suomalainen seurakunta och Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Plats
Lundagatan 5