Vinkit uudessa työpaikassa aloittamiseen

25.7.2023 10:49

Ensimmäinen päivä uudessa työpaikassa on monelle elämän jännittävimpiä kokemuksia. Jännitys on hyvin luonnollista, mutta liiallista stressiä voi purkaa valmistautumalla työn aloitukseen siltä osin, kuin se on mahdollista.

Ennen muuta, ole armollinen itsellesi! Viikkojen kuluessa alat huomata, kuinka uusista käytännöistä muodostuu pikkuhiljaa omia rutiineja ja uusista kasvoista niitä omia tuttuja työkavereita. Muista myös, että juuri sinut valittiin tehtävään, koska olit siihen sopivin! Ole siis rohkeasti oma itsesi.

Selvitä olennaiset etukäteen

Työnantajan tulisi aina informoida uutta työntekijää aloitukseen liittyvistä käytännön asioista työn aloituksesta sovittaessa. Näitä käytännön asioita ovat esimerkiksi ensimmäisen päivän aloitus- ja lopetusajankohdat, tarkka tapaamispaikka, tarvittava vaatetus ja varustus sekä tieto tauko- ja lounaskäytännöistä.

Mikäli työnantaja ei kuitenkaan ole muistanut näitä kaikkia sinulle kertoa, olethan rohkeasti itse yhteydessä tulevaan esihenkilöösi jos koet, että kaipaat näitä tietoja työn aloitukseen liittyvän epävarmuuden keventämiseksi. Esihenkilösi ei varmastikaan pahastu, mikäli osoitat aloitteellisuutta asioissa ja varmistat, että aloitus sujuu osaltasi mahdollisimman sujuvasti.

Ole ajoissa paikalla

Kun tiedät, mihin aikaan sinun tulee olla paikalla ja missä ensimmäisenä työpäivänä, varaa lähtöön tavallista enemmän aikaa. Myöhästely ei ole hyvä asia työelämässä, koska täsmällisyys ja luotettavuus ovat tärkeitä työntekijän ominaisuuksia lähes ammatissa kuin ammatissa.

Saapumalla paikalle sovitusti annat itsestäsi hyvän vaikutelman. Älä kuitenkaan liioittele ja saavu töihin liian paljon sovittua etukäteen, koska esihenkilösi tai muu perehdyttäjäsi ei välttämättä ole vielä valmiina vastaanottamaan sinua, jolloin heille voi syntyä turhia kiiretilanteita.

Opettele rauhassa

Uuden työnantajasi vastuulla on perehdyttää sinut huolellisesti uuteen tehtävääsi ja antaa sinulle riittävästi aikaa opetella tehtäviisi liittyvät asiat. Toisinaan muiden ihmisten on kuitenkin helppo unohtaa, kuinka vähän aikaa olet vasta ollut mukana ja mitä kaikkea tarvitset. Tämän vuoksi sinun tulee osata huolehtia myös itse osaamisesi rajoista ja pyytää sekä ottaa itsellesi riittävästi aikaa uusien asioiden huolelliseen opetteluun.

On mahdotonta sanoa, mikä on yleispätevästi riittävä aika uuteen työhön perehtymiseksi – tämä riippuu aina niin paljon työntekijän aiemmasta osaamisesta, perehdytyksen tasosta, haltuun otettavan työtehtävän ja -ympäristön moninaisuudesta sekä monesta muusta tekijästä. Paras mittari onkin se sisäinen ääni joka kertoo, että nyt pystyn tekemään sen työn mihin minut on palkattu siten, että työni tulos on laadukasta ja turvallista ilman, että muiden täytyisi sitä aina varmistaa.

Kärsivällisyys on uuden työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia – vaikka innostus uuden oppimisesta ja tekemisestä tai näyttämisen halu saattaisi helposti tempaista mukanaan, muista että vahva pohja luo kestävät edellytykset työssä menestymiseen pidemmän päälle!

Kysy, kuuntele ja keskustele

Uuteen työhön opeteltaessa ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Kukaan ei pahastu kysymyksistäsi, koska kysymällä vain varmistat tekeväsi työsi oikein, mikä voi vaikuttaa myös muiden työntekoon. Jos et tiedä keneltä kysyä tiettyä asiaa, voit myös kysyä kuka olisi oikea henkilö vastaamaan kysymyksiisi. Kysyminen vain osoittaa aktiivisuutta ja huolellisuutta ja kaikki ymmärtävät, että olet vasta aloittanut työssäsi ja jokainen on joskus ollut samassa tilanteessa.

On siis parempi kysyä ja olla varma, kuin veikata ja tehdä virheitä. Virheet toki kuuluvat luonnollisesti uuden opetteluun, mutta niitä on myös helppo välttää olemalla riittävän nöyrä oman osaamisen suhteen alkuvaiheessa. Toki omaa erityisosaamista saa ja kannattaa myös tuoda esiin ja hyödyntää heti kun siltä tuntuu, kunhan muistat, että muut työntekijät tuntevat juuri kyseisen työpaikan tavat ja historian sinua paremmin.

Ensimmäisinä viikkoina kannattaakin panostaa myös verkostoitumiseen. Mikäli luonteesi sen sallii, hakeudu uusien työkavereidesi seuraan tauoilla ja pyri aktiivisesti tutustumaan ihmisiin – myös muiden on helpompi tutustua sinuun, kun osoitat olevasi avoin keskustelulle.

Tunne oikeutesi ja velvollisuutesi

Työntekijänä sinulla on tiettyjä lakiin sekä työehtosopimukseen kirjattuja oikeuksia mm. perehdytyksen, työturvallisuuden, oikeudenmukaisen kohtelun, työajan, lomien ja palkanmaksun suhteen.

Toki vastuu ei ole vain työnantajalla, vaan työntekijällä on yhtä lailla velvollisuus mm. noudattaa annettuja ohjeita, toimia huolellisesti ja tehdä työnsä annetun työajan puitteissa.

Mikäli koet, ettei nämä kaikki ole täysin vielä hallussa, tutustu oikeuksiin ja velvollisuuksiin esimerkiksi Työsuojelun nettisivuilla.

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista