Förvaltningsavdelningen genomför och utvecklar god förvaltning inom kyrkan i samarbete med församlingarna och andra instanser. Vi stöder församlingarna genom att ge sakkunnighjälp och påverka i samhället. Avdelningen har hand om lagberedning, kyrkans gemensamma förvaltning och dess stödåtgärder, församlingarnas förvaltning och ekonomi, kyrkans kulturarv, kyrkobeskattningen, kyrkobokföringen, kyrkans statistik och kyrkliga val. Dessutom handhar förvaltningsavdelningen ärenden som inte hör till verksamhetsområdet för de övriga avdelningarna och enheterna vid Kyrkostyrelsen.
På vår avdelning i Kyrkans hus i Helsingfors jobbar sammanlagt 20 sakkunniga inom förvaltning, juridik, ekonomi, byggande, fastighetsväsende, statistikföring, kulturarv, biblioteksverksamhet, översättning och medlemsregister.
På förvaltningsavdelningen finns du mitt i det kyrkliga beslutsfattandet och kan på ett övergripande sätt utveckla kyrkans och församlingarnas förvaltning i en omvärld som är stadd i förändring. Utvecklingsarbetet utförs i samverkan med församlingarna, stiften och andra sakkunniga inom den offentliga sektorn. Den breda expertisen vid avdelningen stöder dig i ditt arbete, samtidigt som de mångsidiga uppgifterna utmanar dig att utvecklas och lära dig nya saker.