Utrikesavdelningen

Utrikesavdelningen ansvarar för kyrkans ekumeniska relationer, arbete bland utlandsfinländare, främjande av missionsarbete och relationer till andra religioner.

Vid utrikesavdelningen finns tre enheter:

Enheten för teologiska frågor

Enheten har till uppgift att svara för kyrkans ekumeniska och internationella relationer och teologiska frågor i anslutning till dem. I praktiken innebär detta att bereda och verkställa dialog mellan kyrkor, upprätthålla kontakter med olika kyrkor, internationella kyrkoförbund och Ekumeniska rådet i Finland samt med universitet och forskningsinstitut. Enheten för teologiska frågor samordnar också vänförsamlingsarbetet och sköter internationella stipendieutbyten.

Kyrkans enhet för arbetet bland finländare utomlands

Enheten ansvarar för planeringen och genomförandet av kyrkans arbete bland utlandsfinländare i samarbete med Sjömanskyrkan och de lokala systerkyrkorna. Kyrkans arbete bland finländare utomlands utförs i nästan 40 länder. En församling för finländare utomlands är en öppen gemenskap dit alla utlandsfinländare och turister är välkomna.

Kyrkans missionscentral

Kyrkans missionscentral ansvarar för öppnandet och kontextualiseringen av kyrkans missionsuppdrag och de teologiska grunderna för religionsdialog samt för internationella förbindelser i anslutning till dessa. Till detta hör att stödja församlingarnas missionalitet, att se till den gemensamma linjen för kyrkans missionsarbete och fostrings-, utbildnings- och informationsverksamheten samt att delta i dialogen och kontakterna mellan religionerna.

Lediga jobb Utrikesavdelningen 0 Visa allt
No org results text

Inga resultat

Arbetsgivaren har inga publicerade arbetsplatsannonser.

Snabblänkar

KirkkoRekry-tjänsten produceras av  FCG Digital Oy.

FCG Finnish Consulting Group Ab är en del av Kommunförbundskoncernen.