Diakoniarbetare - Kirkkonummen seurakuntayhtymä
Visa mer

I vår församling har vi två tjänster inom diakoni, där den ena är förutom normal diakoni inriktad mot barn och unga och den andra tjänsten, där vi skulle villa se dig, är förutom diakoni vinklad mot vuxenarbete i vår församling.

Arbetsuppgifter:
• Ge andligt och praktiskt stöd till svensktalande Kyrkslättsbor i olika livssituationer, såsom sjukdom, sorg, kriser och ensamhet.
• Möta människor i nöd vid diakonimottagningen.
• Samarbeta med präster och övrig personal för att organisera och leda gudstjänster, andakter och andra religiösa aktiviteter.
• Utveckla och driva diakonala projekt och sociala insatser i samhället, i samarbete med andra organisationer och församlingar.
• Skapa och upprätthålla kontakter med olika samhällsgrupper och institutioner för att identifiera behov och utveckla relevanta diakonala program.
• Delta i utbildningar och fortbildningar för att hålla dig uppdaterad inom diakoni och socialt arbete.
• Bära budget och verksamhetsansvar för vuxenverksamheten i församlingen.
• Till arbetsbilden hör arbete på kvällar och helger när det behövs, utöver det deltar du också i olika läger och utfärder.

Kvalifikationer:
• Behörighetskrav enligt biskopsmötets beslut.
• Tjänsten förutsätter att du är konfirmerad och medlem i Finlands ev.-lutherska kyrka.
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och finska.
• Som merit räknas tidigare erfarenhet av de till befattningen hörande arbetsuppgifterna eller arbetsområdet.
• Tidigare arbetserfarenhet inom kyrkan räknas också som en merit.
• Goda samarbets- och kommunikationsfärdigheter.
• Empati och förmåga att arbeta med människor i olika livssituationer.
• Förmåga att organisera och genomföra projekt.
• God administrativ förmåga och förmåga att hantera dokumentation.
• Flexibilitet och anpassningsbarhet i arbetet.
• Det är bra om du har körkort, för vår kommun är ganska stor. Samfälligheten har en bil som går att låna.

Anställningsvillkor
• Tjänsten är en heltidstjänst. Lönen utbetalas enligt kravgrupp 503 Grundlön 2992,65€. Utöver detta betalas erfarenhetstillägg enligt KyrkTak (2992.65-3369,65).
• Prövotiden är sex månader.
• Arbetstiden är enligt andligt arbete.
• Den som väljs till tjänsten skall uppvisa i straffregisterlagens 6 § avsett straffregisterutdrag.
• Läkarintyg bör företes innan tjänsten tillträds.
• Utöver lönen har vi epassi lunchförmån. Det ingår också en kultursumma på 300€ i epassi.
• Personalen i vår samfällighet har möjlighet att hyra billigt vår stuga, Ranta-Räfsö som ligger vid havet.
• Vi har också ett omfattande arbetshälsovård som handhas av Terveystalo.
• Utöver mammon och annat ekonomiskt bjuder vi på gemenskap i ett litet team där vi stöttar varandra och har roligt ihop.

Om du är intresserad av att bli en del av vårt team i Kyrkslätts svenska församling, skicka in din ansökan tillsammans med din CV och ett personligt brev. Intervjuer sker under v.43 och 44. Vi ser fram emot att höra från dig och lära känna dig närmare!

Kontaktinformation

Barn- och ungdomsdiakon Jenny Airaksinen, (jenny.airaksinen@evl.fi) 050-376 1488 (efter den 28.9) eller Kyrkoherde Freddi Wilén (fred.wilen@evl.fi) 050-598 4833. Skicka gärna e-post.

Lär dig mer om oss

Vill du bli en del av ett fungerande gäng i en församling med 4700 medlemmar som är en del av huvudstadsregionen?
Vi söker en engagerad diakoniarbetare för att ansluta sig till vårt team på 9 personer som arbetar i Kyrkslätts svenska församling.

Kyrkstallsvägen 2
02400 Kirkkonummi