Kyrkostyrelsens förvaltningsavdelning, enheten för församlingarnas förvaltning och ekonomi, söker en
JURIST
för fast anställning från och med 1.10.2025 eller enligt överenskommelse.
Är du intresserad av offentlig förvaltning och främjande av god förvaltning i församlingarna? Motiveras du av mångsidiga arbetsuppgifter i ett litet sakkunnigteam? Är du serviceinriktad och tydlig i din kommunikation? Och är du intresserad av lagberedning och kyrkliga val?
Enheten Församlingarnas förvaltning och ekonomi är en multiprofessionell enhet som består av nio personer. Enheten erbjuder sakkunnighjälp för utveckling av församlingarnas förvaltning, ekonomiförvaltning och fastighetsverksamhet, begravningsväsendet och upprätthållande av kyrkans kulturarv. Vi sköter också uppgifter i anslutning till kyrkans statistik och de kyrkliga valen.
Vi söker en jurist som har till uppgift att ge råd och anvisningar till församlingarna samt utbilda församlingarna i juridiska frågor som rör församlingsförvaltningen. Som jurist vid vår enhet hjälper du också anställda vid den egna enheten, kyrkostyrelsen och andra kyrkliga organisationer samt förtroendevalda att lyckas i sitt arbete genom att ge dem råd i frågor som rör förvaltning och juridik. Du deltar i lagberedningen och beredningen av föredragningar om ändringar i församlingsstrukturen och ansvarar för att de är juridiskt korrekta. Till dina centrala uppgifter hör att delta i genomförandet av kyrkliga val. Du ansvarar för de administrativa anvisningarna och utbildningen i anslutning till val.
Vi förutsätter annan högre juridisk högskoleexamen än juris magisterexamen i internationell och komparativ rätt. Dessutom förutsätter vi utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Vi värdesätter god skriftlig och muntlig uttrycksförmåga, samarbetsförmåga, lösningsfokus och initiativkraft. Tidigare förtrogenhet med offentlig förvaltning samt kännedom om kyrkans och församlingarnas förvaltning räknas som merit.
Arbetet inleds den 1 oktober 2025 eller enligt överenskommelse. Lönen bestäms enligt kravgrupp 701 i Kyrkans allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal (grundlönen 4998,06 euro/ månad). Utöver detta betalas ett erfarenhetstillägg som baserar sig på den valda personens arbetserfarenhet. Innan befattningen tillträds ska den som valts visa ett godtagbart intyg över sitt hälsotillstånd. Tjänsten omfattar en prövotid på sex månader.
Våra kontorslokaler finns på Södra kajen i Helsingfors. Om du vill kan du arbeta delvis på distans eller arbeta på kontoret varje dag.
Ansökan riktas till Kyrkostyrelsen och lämnas inklusive bilagor via den elektroniska rekryteringstjänsten på adressen www.kirkkorekry.fi/se (arbetsnyckel 4012). Ansökan ska ha nått Kyrkostyrelsen senast 12.9.2025 kl. 15.00. Intervjuer hålls 23.9.2025.
http://evl.fi
https://kirkkorekry.fi/se/arbetsgivarna/kyrkostyrelsen/förvaltningsavdelning/
Kyrkostyrelsens förvaltningsavdelning, enheten för församlingarnas förvaltning och ekonomi, söker en
JURIST
för fast anställning från och med 1.10.2025 eller enligt överenskommelse.
Är du intresserad av offentlig förvaltning och främjande av god förvaltning i församlingarna?
Enheten Församlingarnas förvaltning och ekonomi är en multiprofessionell enhet som består av nio personer. Enheten erbjuder sakkunnighjälp för utveckling av församlingarnas förvaltning, ekonomiförvaltning och fastighetsverksamhet, begravningsväsendet och upprätthållande av kyrkans kulturarv. Vi sköter också uppgifter i anslutning till kyrkans statistik och de kyrkliga valen.
Vi söker en jurist som har till uppgift att ge råd och anvisningar till församlingarna samt utbilda församlingarna i juridiska frågor som rör församlingsförvaltningen. Som jurist vid vår enhet hjälper du också anställda vid den egna enheten, kyrkostyrelsen och andra kyrkliga organisationer samt förtroendevalda att lyckas i sitt arbete genom att ge dem råd i frågor som rör förvaltning och juridik. Du deltar i lagberedningen och beredningen av föredragningar om ändringar i församlingsstrukturen och ansvarar för att de är juridiskt korrekta. Till dina centrala uppgifter hör att delta i genomförandet av kyrkliga val. Du ansvarar för de administrativa anvisningarna och utbildningen i anslutning till val.
Vi förutsätter annan högre juridisk högskoleexamen än juris magisterexamen i internationell och komparativ rätt. Dessutom förutsätter vi utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Vi värdesätter god skriftlig och muntlig uttrycksförmåga, samarbetsförmåga, lösningsfokus och initiativkraft. Tidigare förtrogenhet med offentlig förvaltning samt kännedom om kyrkans och församlingarnas förvaltning räknas som merit.
Arbetet inleds den 1 oktober 2025 eller enligt överenskommelse. Lönen bestäms enligt kravgrupp 701 i Kyrkans allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal (grundlönen 4998,06 euro/ månad). Utöver detta betalas ett erfarenhetstillägg som baserar sig på den valda personens arbetserfarenhet. Innan befattningen tillträds ska den som valts visa ett godtagbart intyg över sitt hälsotillstånd. Tjänsten omfattar en prövotid på sex månader.
Våra kontorslokaler finns på Södra kajen i Helsingfors. Om du vill kan du arbeta delvis på distans eller arbeta på kontoret varje dag.
Ansökan riktas till Kyrkostyrelsen och lämnas inklusive bilagor via den elektroniska rekryteringstjänsten på adressen www.kirkkorekry.fi/se (arbetsnyckel 4012). Ansökan ska ha nått Kyrkostyrelsen senast 12.9.2025 kl. 15.00. Intervjuer hålls 23.9.2025.
http://evl.fi
https://kirkkorekry.fi/se/arbetsgivarna/kyrkostyrelsen/förvaltningsavdelning/
Förfrågningar besvaras av förvaltningschef Asta Virtaniemi, tfn 050 3188 608
och ekonomiplaneringschef Johanna Simpanen tfn 050 4323 323.
Kyrkostyrelsen sköter den gemensamma förvaltningen, ekonomin och verksamheten för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Huvudkontoret finns i Helsingfors. Förvaltningsavdelningen genomför och utvecklar god förvaltning inom kyrkan, stöder församlingarna och påverkar i samhället.
Location
Södra Kajen 8
00130 Helsinki
Other Information description
Kirkkorekry erbjuder åt sökanden tusentals lediga jobb runtom i landet.
Åt arbetssökande erbjuder vi lätta elektroniska redskap för jobb- och vikariatsökning samt information om jobbsökning.
Åt arbetsgivarna erbjudervi programvaru- och experttjänster som är ägnade åt såväl extern som intern rekrytering.
Vår webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda tjänsten godkänner du användningen av cookies. Dataskyddsutdrag. Integritetsdeklaration. Tillgänglighetsrapport.
Feedback kan skickas till adressen: tuki@kirkkorekry.fi eller form
browser-warning-description