Seurakuntapastori - Jyväskylän seurakunta

Tulisitko tekemään oppilaitostyötä vireässä Jyväskylän opiskelijakaupungissa?

Jyväskylän seurakunnan osaavassa oppilaitostyön tiimissä on hattevana vakituinen oppilaitospapin virka, jonka ensisijaisena työympäristönä on Jyväskylän yliopisto. Seurakunnan oppilaitostyötä tehdään myös koulutuskuntayhtymä Gradiassa ja ammattikorkeakoulussa. Arjen keskeisin työyhteisö rakentuu yliopiston opiskelijoiden ja henkilöstön keskuudessa. Seurakunnan oppilaitostyön tiimiin kuuluu lisäksi lähinnä muissa oppilaitoksissa työskentelevät toinen pappi, diakoni sekä erityisnuorisotyönohjaaja. Tiimi on osa yhteisen seurakuntatyön yksikköön sijoittuvaa laaja-alaisen kasvatuksen tiimiä. Tehtävänkuvaan kuuluu jonkin verran mm. yleistä seurakuntatyötä, mutta valtaosa työajasta suunnataan yliopistolle.

Jyväskylän seurakunnan ja oppilaitosten yhteistyö perustuu yhteistyösopimuksiin ja seurakunta on arvostettu yhteistyökumppani. Tarjoamme myös mm. hyvän tuen työyhteisöltä, lounas- ja kulttuuriedun sekä hyvän työterveyshuollon.

Pääasialliset tehtävät ovat:

- Hoitaa hengelliseen elämään ja henkiseen hyvinvointiin kuuluvia tehtäviä yliopistolla
- Sielunhoidolliset kohtaamiset
- Luoda yhteyksiä seurakuntaan ja vahvistaa kirkon jäsenyyden merkitystä opiskelijoiden keskuudessa ja tiedemaailmassa
- Hoitaa opiskeluhyvinvointitoimintaan liittyviä tehtäviä
- Ylläpitää seurakunnan yhteydenpitoa yliopistoyhteisön eri toimijoihin ja yksiköihin
- Osallistua oppilaitostyön tiimiin sekä oppilaitostyön toimintojen paikalliseen kehittämiseen
- Toimia seurakunnan ja kristillisten opiskelijajärjestöjen yhdyshenkilönä
- Toimia kirkon oppilaitostyöntekijöiden verkostossa sekä tapahtumissa ja projekteissa
- Osallistua nuorten aikuisten toimintaan
- Osallistua viestinnän toteuttamiseen sekä oppilaitostyön verkkoviestinnän kehittämiseen
- Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset
- 1-2 rippikoulua/vuosi
- Yleinen seurakuntatyö (opetustilaisuudet, hartaudet, tapahtumat, ryhmä-toiminta)
- Vapaaehtoisten vastuunkantajien ohjaaminen
- Omiin vastuualueisiin liittyvät viestinnälliset tehtävät

Virkaan valittavalta edellytetään edellä mainittujen pääasiallisten tehtävien hoitamisessa tarvittavia valmiuksia. Lisäksi odotetaan kehittävää työotetta, hyviä vuorovaikutus- ja tiimityön taitoja sekä soveltuvuutta itsenäiseen työhön seurakunnan yhteistyöverkostossa.

Koska pääasiallinen työympäristö on yliopisto, eduksi voidaan katsoa tehtävän kannalta riittävä tiedeyhteisön kulttuurin ja kielen tuntemus sekä valmius käydä keskustelua teologisista kysymyksistä. Eduksi voidaan katsoa myös kiinnostus ja osaaminen digitaaliseen työhön oppilaitostyön tiimissä sekä kokemus esihenkilötyöstä ja siihen liittyvä koulutus.

Viran kelpoisuusvaatimuksena on kirkon säädöskokoelman nro. 168 mukainen pappisviralle säädetty kelpoisuus. Seurakuntapastorin viran täytössä voidaan ottaa huomioon myös ne hakijat, joilla ei vielä ole pappisvihkimystä, mutta joilla on mahdollisuus saada vihkimys ennen viran vastaanottamista.

Virkaan valittavalta edellytetään suomen kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä ruotsin kielen tyydyttävää ymmärtämistä. Viranhaltijan on oltava konfirmoitu evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Virkaan valitun tulee esittää rikosrekisterilain 6 § 2. momentin mukainen rikostaustaote ja hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan.

Viran palkkaus on vaativuusryhmän 602 mukainen, peruspalkka 3727,13€. Lomaoikeus ja muut virkaehdot Kirkon virka- ja työehtosopimuksen mukaisesti.

Virka täytetään 1.3.2025 alkaen tai sopimuksen mukaan.
Viran täytössä noudatetaan 6kk koeaikaa.
Virka on työaikalaissa (2 §) ja kirkon virkaehtosopimuksessa (140 §) tarkoitettu hengellinen virka, johon ei sovelleta työaikalakia; kuitenkin niin, että Jyväskylän seurakunnassa käytössä oleva moduulityöaika koskee myös tätä virkaa.

Virkapaikka on Jyväskylän yliopisto (Seminaarinkatu 15), esihenkilönä toimii kasvatuksen tiimin tiimiesihenkilö ja ylempänä esihenkilönä toimii yhteisen seurakuntatyön johtaja. Tiimiesihenkilö valitaan kasvatuksen tiimin keskuudesta neljän vuoden toimikaudelle. Myös kyseiseen virkaan valitun on mahdollista hakea tätä oman viran ohessa hoidettavaa esihenkilötehtävää.

Kasvatuksen pappi ja tiimiesihenkilö Johanna Puupponen, johanna.puupponen@evl.fi, 050 590 0265
Yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen, heli.ahonen@evl.fi, 044 750 9008

Hakemukset jätetään sähköisen rekrytointipalvelumme kautta 15.11.2024 klo 15.00 mennessä. Haastatteluun valitut hakijat kutsutaan tilaisuuteen henkilökohtaisesti. Haastattelut toteutetaan 2.12.2024. Mikäli sinut kutsutaan haastatteluun, ota mukaan alkuperäiset tutkinto- ja työtodistukset.

Jyväskylän ev.lut. seurakunta koostuu neljästä alueesta ja yhteisistä palveluyksiköistä. Strategiamme on olla "Lepoa Jumalassa - lähellä ihmistä". Seurakunnassa on noin 92 000 jäsentä ja noin 280 työntekijää.

Haettavana oleva tehtävä sijoittuu yhteisen seurakuntatyön yksikköön, joka koostuu diakonian ja mission, kasvatuksen ja messun ja musiikin tiimeistä sekä seurakuntatoimintaa palvelevasta sihteeripalvelutiimistä. Yksikössä työskentelee n. 40 työntekijää.

Jyväskylän seurakunnalla on ympäristödiplomi ja olemme savuton ja tuoksuton seurakunta.

Seurakuntatoimisto; Vapaudenkatu 47
40100 Jyväskylä