Skip to main content
Millainen on hyvä kuva työnhaussa?

20.6.2023 09:37

Yksi tärkeä työnhaun väline on edustava kuva itsestäsi.

Millainen merkitys kuvilla on työnhaussa, varsinkin nykypäivänä? Millaisiin asioihin kuvien valinnassa kannattaisi kiinnittää huomiota? Tästä artikkelista löydät vinkit kuvien hyödyntämiseen työnhaussa.

Kuva kannattaa, paitsi anonyymissa rekrytoinnissa

Jokainen työnhakija voi periaatteessa itse päättää, lisääkö kuvan omaan CV:seen. Lähtökohtaisesti se kuitenkin kannattaa siihen lisätä, sillä kuva jättää visuaalisen muistijäljen, jonka avulla voit jäädä paremmin rekrytoijan mieleen ja siten erottautua hakijamassasta.

Toisinaan kuva saattaa olla jopa pakollinen, riippuen käytettävästä hakulomakkeesta ja annetuista hakemuksen edellytyksistä. Tällöin kuva toki tulisi antaa.

Yhä useampi työnantaja kuitenkin pyrkii anonymisoimaan hakuprosessia tasa-arvoisen työnhaun edistämiseksi. Tämä on mahdollista esimerkiksi KirkkoRekryn anonyymilla rekrytoinnilla, jolloin kaikki tunnistetiedot jäävät hakuvaiheessa pois.

Kuva on olennainen osa myös LinkedIn-profiilia, mikäli sellaista käytät. LinkedInissä ja CV:ssä käytettävien kuvien olisi hyvä olla vähintääkin samankaltaisia, koska LinkedIn-profiili on ikään kuin laajempi, sosiaalinen versio CV:stäsi.

Toimivan kuvan periaatteet

Monesti kuvan etsiminen on se viimeinen rutistus CV:n tai hakemuksen teossa ja siinä kohtaa ote alkaa herpaantua. Tiukasti rajattu passikuva ei kuitenkaan ole eduksi kenellekään, joten pyri muistamaan kuvan merkitys sen valinnassa. Moni panostaa ammattikuvaajaan, ja usein se onkin hyvä investointi. Mutta minkälainen kuva sitten on hyvä?

Laatu. Ehdotonta totuutta ei ole kuin laadun suhteen: terävä, asiallinen, ei filttereitä. Laadukkaalla kännykkäkameralla voit jo saada hyvän kuvan, kunhan kuvausympäristö riittävän valoisa (luonnonvalo on paras) ja tausta on neutraali tai ainakin ilman liikoja häiritseviä elementtejä. Jos puhelimessasi on muotokuvavalinta, käytä sitä, koska se tarkentaa kasvoihin ja pehmentää taustaa.

Rajaus. Kuvan rajauksen tulisi lähtökohtaisesti olla väljä, mutta ei kuitenkaan kokovartalokuva. CV-kuvaa ja esimerkiksi LinkedInin profiilikuvaa tarkastellaan hyvin pienikokoisina, jolloin kuvan tulee olla tarpeeksi läheltä otettu, jotta sinut tunnistaa kuvasta ilman zoomailuja. Passikuvamaisesta pelkkiin kasvoihin rajautuvasta kuvasta on kuitenkin hyvin vaikea saada luonnollista, joten käytännössä kuvassa olisi hyvä näkyä kasvojen lisäksi ainakin hieman hartia-/rintaprofiilia.

Pukeutuminen ja tausta. Myös pukeutumiseen kannattaa kiinnittää huomiota – valitse siisti paita, joka erottuu väriltään kuvaustaustasta. Pukeutuminen on yksi seikka, jonka kautta voit kuitenkin tuoda omaa persoonaasi esiin. Kunhan valitsemasi vaatetus (siltä osin kun se kuvassa tulee näkymään) on hakemaasi työhön soveltuva asiallisuudeltaan, voit leikitellä esimerkiksi väreillä, kankailla tai vaatteen leikkauksilla sen mukaan, millainen juuri sinun persoonallinen tyylisi on.

Värit jäävät helpommin mieleen kuin esimerkiksi valkoinen paita vaaleaa taustaa varten, kunhan kokonaisuus ei ole sekava ja siten vaikeasti katsottava. Mikäli et koe värien käyttöä pukeutumisessasi luontevaksi, voit valita taustaksi esimerkiksi kauniin maiseman tai värikkäämmän seinän, jota vasten esimerkiksi musta tai valkoinen paita erottuu kivasti. Ammattilaiskuvaaja osaa neuvoa myös esimerkiksi vaatetuksen valinnassa suhteessa taustaan ja sinulle sopiviin väreihin.

Mielikuvat. Kuvan on erityisen tärkeää olla myös ajantasainen, jotta rekrytoija tunnistaa sinut, kun saavut haastatteluun – hämmennys haastateltavan henkilöllisyydestä ei ole ainakaan hyväksi. Käskystä hymyileminen on monille haastavaa, mutta hymy luo aina lämpöä ja lähestyttävyyttä, jota haluat välittää päästäksesi juttelemaan rekrytoijan kanssa kasvotusten.

Vapaamuotoisempi kuva. Mikäli käytät kuvaa jossain muussa yhteydessä, kuten esimerkiksi portfoliossasi tai teet työnhaustasi julkaisun sosiaaliseen mediaan, voit tällöin käyttää laajemmallakin rajauksella otettua kuvaa, koska tarkasteltavan kuvan koko on suurempi. Tällöin voit leikitellä esimerkiksi asennoilla, vaatetuksella ja ympäristöllä enemmänkin, luodaksesi juuri sinun ja hakemasi työn näköisen kokonaisuuden. Asennon tulisi kuitenkin aina olla ennemmin kameraa kohti kuin esimerkiksi poispäin taakse nojaten.

Huomioi visuaalinen kokonaisuus

Kuvan tulee myös tukea CV:n sisältöä ja tyyliä. Jos kuva on ristiriidassa tekstin tai yleisilmeen kanssa, voi se heikentää uskottavuuttasi.

Esimerkiksi, olet päättänyt käyttää CV:si tausta- tai tehostevärinä jotain hyvin voimakasta väriä ja sitten lisäät siihen kuvan, jonka värimaailma riitelee täysin muun dokumentin kanssa – mikäli haet työpaikkaa jossa visuaalisella silmällä on merkitystä, voi tällainen valinta heikentää näkemystä sopivuudestasi.

Toiseksi, mikäli pyrit käyttämään persoonallista ja erottuvaa otetta hakemustekstissäsi, mutta sitten kuvasi on hyvin vakava ja huonolaatuinen, voi rekrytoijalle tulla sellainen olo, ettei teksti vastaa kirjoittajaansa. Tällöin hyvin laaditun tekstin hyödyt saattavat kumoutua.

Muista myös, että videomuotoiset CV:t ja hakemukset ovat yleistyneet ja niihin kannattaisi jokaisen vähintäänkin tutustua. Sen voit tehdä helposti tsekkaamalla käytännönläheisen artikkelimme aiheesta:

Videot työnhaussa

Katso myös vinkit perinteisen CV:n ja hakemuksen tekoon:

Näin teet hyvän CV:n

Työhakemus – näin onnistut

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista
Töitä hakemassa Näytä kaikki
Pikalinkit
Suosituimmat maakunnat Uusimaa Varsinais-Suomi Pohjois-Pohjanmaa Pirkanmaa Pohjois-Savo Näytä kaikki
Suosituimmat kunnat Turku Oulu Espoo Lahti Jyväskylä Näytä kaikki
Suosituimmat ammattialat Hallinto- ja toimistotyö Näytä kaikki
Suosituimmat tehtäväalueet Näytä kaikki
Sivun tiedot
Kuntarekry Kuntarekry-logo

KirkkoRekrystä löytyy kirkon avoimet työpaikat kaikkialta Suomesta.

Työnhakijoille tarjoamme työvälineet työpaikkojen hakemiseen sekä tietoa työskentelystä kirkon tehtävissä.

Työnantajille tarjoamme rekrytoinnin ohjelmisto- ja asiantuntijapalveluja, jotka sopivat ulkoiseen ja sisäiseen rekrytointiin sekä sijaisuuksien hallintaan.

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön. Katso palvelun tietosuojaseloste, tietosuojalauseke ja saavutettavuusseloste.

Palautetta voit lähettää osoitteeseen: tuki@kirkkorekry.fi tai lomakkeella.

Eväste-asetukset

Löydät meidät myös täältä:
Finnish Consulting Group Oy Finnish Consulting Group Oy-logo

KirkkoRekry-palvelun tuottaa FCG Digital Oy.

Olemme osa FCG Finnish Consulting Group-konsernia.