diakoniarbetare - Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
Visa mer

Välkommen att jobba hos oss som diakoniarbetare!

Är du diakon eller diakonissa och vill arbeta i en dynamisk församling?

Vi söker dig som vill förverkliga kristen medmänsklighet i praktiken, som vill möta människor i utsatta livssituationer och arbeta för att alla ska ha en plats i församlingen. Förutom att du själv har ett diakonalt hjärta önskar vi att du brinner för att engagera andra: du får gärna ha erfarenhet av arbete med frivilliga medarbetare. Diakoniarbetaren som vi söker ska jobba både med att stöda i den omedelbara nöden och med förebyggande diakoni.

Gudstjänsten genomsyrar vår församling. Vi firar högmässa i Åbo domkyrka på söndagar och fortsätter gudstjänsten i vår vardag och i vår veckoverksamhet. Vår huvudmålsättning är att få så många som möjligt engagerade att bygga församling tillsammans.

Du ska ha en av biskopsmötet godkänd examen som diakoniarbetare, vara socialt kompetent samt ha god organisations- och samarbetsförmåga. Vi uppskattar kreativitet och initiativrikedom. Som merit räknas utbildning i och erfarenhet av att jobba med utsatta barnfamiljer.

Språkkraven är god förmåga att använda svenska i tal och skrift och nöjaktig förmåga att använda finska i tal.

Lön enligt kravgrupp 502/20. Tjänsten förutsätter medlemskap i Finlands ev.luth. kyrka. Läkarintyg och utdrag ur brottsregistret bör företes innan tjänsten tillträds. På tjänsten tillämpas en 6 månaders prövotid. Sökanden kallas till intervju vecka 45 eller 46. Tjänsten tillträds 1.1.2025 eller enligt överenskommelse.

Ansökan lämnas in via kirkkorekry.fi under tiden 21.10-3.11.2024. Bifoga gärna referenser.

Kontaktinformation

Ledande diakoniarbetare Carita Eklund, carita.eklund@evl.fi, 040-3417 473 och kyrkoherde Mia Bäck, mia.back@evl.fi, 040-3417466, ger närmare uppgifter om tjänsten.

Lär dig mer om oss

Åbo svenska församling hör till Åbolands prosteri i Borgå stift och har ca 9 200 medlemmar. Församlingen verkar i två städer: Åbo och S:t Karins och har 13 anställda.

Plats
Aurakatu 18