Myrskylän seurakunnan kirkkoherran virka - Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli julistaa haettavaksi Myrskylän seurakunnan kirkkoherran viran vaalilla, jonka toimittaa kirkkovaltuusto.

Myrskylän yksipappinen seurakunta kuuluu Helsingin hiippakuntaan ja Porvoon rovastikuntaan. Sen väkiluku oli vuoden 2023 lopulla 1224 henkeä, joista ruotsinkielisiä on n. 9 %. Seurakunta on kaksikielinen.

Väestöennusteiden mukaan Itä-Uusimaa ja sen maaseutualue eivät kuulu asukasluvultaan Uudenmaan kasvaviin alueisiin. Silti Myrskylän kunnan paikallisidentiteetti ja tulevaisuuden usko ovat vahvoja. Myrskylän seurakunta on ollut mukana Itä-Uudenmaan rakenneselvityksessä, mutta jatkaa selvityksen pohjalta itsenäisenä seurakuntana.

Seurakunta ei täytä tällä hetkellä kriisiytyvän seurakunnan talouden mittareita, mutta lähivuosina seurakunnan haasteina ovat jäsenmäärän pieneneminen, talouden haasteet ja henkilöstön riittävyys hoitamaan seurakunnan lakisääteiset tehtävät seurakunnan toiminnan, hallinnon, kiinteistöjen ja hautaustoimen ylläpidon osalta.

Seurakunnan kiinteistöt, kirkko, seurakuntakoti sekä hautausmaa ovat hyvin hoidettuja. Seurakunnan talouden ylijäämäisenä pitämiseen on oleellisesti vaikuttanut seurakunnan huomattava suunnitelmallisesti hoidettu metsäomaisuus. Seurakunnan vakituisia työntekijöitä on yhteensä kuusi (6) ja henkilöstön tehtävänkuvat ovat monimuotoisia. Paikallisena toimijana Myrskylän seurakunta on arvostettu, ja seurakunnan henkinen ja hengellinen toiminta vahvistaa paikallista yhteisöllisyyttä.

Seurakunnan määrittelemät kirkkoherran viran erityiset tarpeet ovat:
• hyvää talouden ja hallinnon osaamista sekä ymmärrystä kiinteistöjen hoidosta
• taitoa laaja-alaiseen hengellisen viran hoitamiseen, mutta myös kykyä rohkaista työntekijöitä ja luottamushenkilöitä yhdessä tekemiseen
• hyvää sosiaalisen median osaamista
• vahvaa muutosjohtajuutta
• hyviä vuorovaikutustaitoja sekä kykyä kohdata erilaisia ihmisiä "vauvasta vaariin"

Seurakunnan on määrä haastatella virkaa hakeneet 19.8.2024.

Kirkkoherran virkaa hakevan tulee olla pastoraalitutkinnon suorittanut pappi. Virkaan vaaditaan lisäksi seurakuntatyön johtamisen tutkinto. Viran kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito. Kielitaito osoitetaan valtioneuvoston asetuksessa 481/2003 säädetyllä tavalla.

Hakemuksen liitteenä tulee olla nimikirjaote sekä lääkärintodistus. Lääkärintodistuksesta tulee ilmetä, että sen käyttötarkoituksena on kirkkoherran viran hakeminen. Virantäytössä voidaan käyttää hyväksi psykologista soveltuvuusarviointia.

Myrskylän kirkkoherran virka sijoittuu ylimmän johdon palkkausjärjestelmän tasoon K 20. Tehtävän peruspalkka on virkasuhteen alkaessa 4617,46 - 5786,45 eur / kk hakijan koulutuksesta ja kokemuksesta riippuen. Hakijalla on mahdollisuus esittää palkkatoive.

Hakuaika virkaan päättyy torstaina 30.5.2024 klo 15.00.
Viran hakijoita pyydetään varautumaan haastatteluun 31.5.2024. Tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon seurakunnalle. Hakemuksista tehdyn yhdistelmän muodostama henkilörekisteri ja tuomiokapitulin tekemä henkilöarvio hakijoista eivät ole yleisöjulkisia. Hakijoista annetun lausunnon johtopäätösosa on julkinen, julkisuuslaki 6 § 6 k.

Lisätietoja virantäytöstä antaa hiippakuntadekaani Reijo Liimatainen, 040 503 5876, reijo.liimatainen@evl.fi.

Tehtävään haetaan ensisijaisesti KirkkoRekryn sähköisellä hakulomakkeella. Toissijaisesti hakemukset voi lähettää Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille osoitettuna osoitteella Bulevardi 16 B, 00120 Helsinki; sähköposti: helsinki.tuomiokapituli@evl.fi.

• Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli
  • KokoaikatyöTyöpaikkaVakinainenVirkasuhde
  • sopimuksen mukaan
  • Virka sijoittuu ylimmän johdon palkkausjärjestelmän tasoon K 20. Tehtävän peruspalkka on virkasuhteen alkaessa 4617,46-5786,45 eur / kk hakijan koulutuksesta ja kokemuksesta riippuen.
  • Sopimusala: KirVESTES
  • 8.5.2024 12:06 - 30.5.2024 15:00
  • SeurakuntaUusimaaMyrskyläHengellinen työSeurakuntapapit

Hiippakuntadekaani Reijo Liimatainen, 040 503 5876, reijo.liimatainen@evl.fi.

MYRSKYLÄN SEURAKUNTA

Keskustie 2