Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra - Espoon hiippakunnan tuomiokapituli

Espoon hiippakunnan tuomiokapituli julistaa haettavaksi
Leppävaaran seurakunnan kirkkoherran viran

Vaali toimitetaan välillisenä vaalina eli kirkkoherran valitsee seurakuntaneuvosto.

Erityiset kelpoisuusvaatimukset:
Kirkkoherran virkaa hakevan tulee olla pastoraalitutkinnon suorittanut pappi. Virkaan vaaditaan lisäksi seurakuntatyön johtamisen tutkinto. Viran kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä ymmärtämisen taito.

Seurakunnan määrittelemät viran erityiset tarpeet ovat:
- kyky muuttuvassa toimintaympäristössä strategiseen johtamiseen yhteistyössä luottamushenkilöiden kanssa;
- kyky kohdentaa lähiesihenkilöiden ja heidän kauttaan työntekijöiden ja vapaaehtoisten resurssit oikein;
- muutosjohtajuuden kyky, jotta resursseja voidaan ohjata strategisten painopisteiden mukaisesti lapsiin, nuoriin ja nuoriin aikuisiin sekä maahanmuuttajiin. Tämä edellyttää sekä kykyä raivata tieltä pois vanhaa että taitoa aktiivisesti itse kehittää uutta ja kannustaa muita kehittämään modernin seurakuntatyön toimintamuotoja;
- kyky johtaa toimintaa siten, että viestintä on rohkeaa ja puhuttelevaa, kohtaaminen seurakunnassa on turvallista, luomakunnasta kannetaan vastuuta, toimitila-ajattelu uudistuu (myös verkossa tapahtuva työ) ja verkostot vahvistuvat;
- kyky johtaa seurakuntatyötä monikulttuurisessa toimintaympäristössä;
- kielitaito (erityisesti englanti);
- hengellinen johtaminen;
- yhteistyötaito erityisesti seurakuntayhtymään kuuluvien toisten seurakuntien ja seurakuntayhtymän keskeisten toimijoiden kanssa;
- yhteistyö hiippakunnan, kirkkohallituksen ja kirkollisten järjestöjen kanssa;
- verkostoitumiskyky ympäröivään yhteiskuntaan, kuten Espoon kaupunkiin, kansalaisjärjestöihin sekä kirkolliseen ja yhteiskunnalliseen mediaan;
- kirkollisen hallintokulttuurin, lainsäädännön ja julkisoikeudellisen yhteisön taloushallinnon sekä henkilöstöhallinnon riittävää osaaminen;
- kriisijohtamisen ja kriisiviestinnän riittävää hallinta; sekä
- kyky omaksua informaatiotulvasta seurakuntatyön johtamisen ja kehittämisen kannalta olennainen tieto ja soveltaa sitä käytäntöön.

Viran palkkaus määräytyy kirkon ylimmän johdon palkkausjärjestelmän hinnoitteluryhmän K 40 mukaan.

HAKUOHJEET
Hakuaika virkaan päättyy 20.5.2024 klo 15.00. Tehtävään haetaan sähköisellä lomakkeella KirkkoRekry-järjestelmän kautta. Toissijaisesti hakemuksen voi toimittaa osoitteeseen: Espoon hiippakunnan tuomiokapituli, Kirkkokatu 10, 02770 Espoo tai sähköposti: espoo.tuomiokapituli@evl.fi. Hakemuksen liitteenä tulee olla nimikirjaote ja lääkärintodistus. Lääkärintodistuksesta ja nimikirjaotteesta tulee ilmetä, että niiden käyttötarkoituksena on kirkkoherran viran hakeminen. Lääkärintodistuksen voi liittää kohtaan liitetiedosto tai lähettää postitse.

Viranhakijoita pyydetään varautumaan haastatteluun Espoon tuomiokapitulissa 31.5. ja 12.6.2024.

Kirkkoherra Kalervo Salo, 050 594 1712, kalervo.salo@evl.fi
Lääninrovasti, vaalin valmistelija Mimosa Mäkinen, mimosa.makinen@evl.fi
Notaari Pilvi Keravuori, 050 4628 616, pilvi.keravuori@evl.fi

LEPPÄVAARAN SEURAKUNTA
Leppävaaran seurakunta kuuluu Espoon seurakuntayhtymään. Jäseniä on noin 23 500 ja seurakunnassa on töissä 47 henkilöä.

Veräjäkallionkatu 2
02650 Espoo